Det skriver han i sitt svar på spørsmålet om å utrede en ny trase for dobbeltspor gjennom Østfold. Intercityutbyggingen gjennom Østfold er planlagt gjennom de fire østfoldbyene langs dagens jernbanespor.
Å gå vekk fra dagens trasévalg kan bety forsinkelser på 2 til 3 år, skriver samferdselsministeren videre, og han får støtte fra fylkesordfører Ole Haabeth.
Han mener det er ødeleggende at enkelte prøver å rive bort denne enigheten.
– Detter er veldig lokalt, og dreier seg om noen partier i Sarpsborg, understreker fylkesordføreren.
– Men selve arbeidsmåten og tanken på at man bare kan fortsette å kjempe etter at en beslutning er tatt, den er ødeleggende.
Gir seg ikke
Ståle Solberg i Sarpsborg KrF ville ha bystyret med seg på å be om en vurdering av en trase i rett strekning mellom Sarpsborg og Fredrikstad, men fikk ikke bystyret med på dette. Det betyr ikke at kampen er over.
– Det vedtaket gjort mot Frp og Høyre, KrF, PP og Venstres stemmer. Nå kommer det en valgkamp der vi kommer til å kjøre på dette for fullt, sier Solberg.