– Den høye spenningen og den store batteripakken kan kortslutte. Dermed kan det utvikle seg varme, og dette vil avgi brennbare gasser, forteller konstituert brannsjef i brannvesenet i Moss, Rune Larsen.
Hvis ikke brannvesenet da har tilstrekkelig med slukkemateriale som vann eller skum, kan det være veldig vanskelig å få slukket brannen.
Ikke farlig
I dag er det over 74.000 elbiler som kjører rundt på norske veier, og av disse kjører 2.700 i Østfold. Likevel har det i Østfold og Follo til nå kun vært én elbilbrann som følge av en ulykke. Brannvesenet understreker derfor at det ikke er noen større farer knyttet til å kjøre elektriske biler enn biler som kommer fra A til B på gamle alger omdannet til bensin.
– Vi får løse utfordringen på en annen måte, avslutter Larsen.
– Eventuelt ved å begrave bilen i sand eller lignende.
Lot elbil brenne
Etter togulykken hvor en elbil ble påkjørt av toget mot Oslo på tirsdag, tok bilen fyr. Brannvesenet valgte da å la bilen brenne ut fremfor å forsøke å slukke brannen.
– Det var ingen spredningsfare og vi klarte å dra den såpass langt unna banen til NSB at den ikke ville ødelegge noe, forteller underbrannmester brannvesenet i Moss, Ronald Thorvaldsen.
– Vi leste situasjonen dithen at det var bedre om den brant seg ferdig der og da enn at den tok fyr igjen på frakteflaket eller stasjonert hos redningsselskapet.