Hopp til innhold

Togkamp i særklasse

Ordførere fra 40 kommuner på Østlandet reiser i dag til Oslo for å kjempe for dobbeltspor.

Thor Edquist

Ordfører i Halden, Thor Edquist (H) venter på toget til Oslo.

Foto: Anne Ognedal/NRK

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou (H) skal i dag møte ordførerne fra 40 kommuner.

Foto: Bjørn Ivar Voll / NRK

Som medlem av Stortingets transportkomité er Ingjerd Schou (H) vant til at fylker slår seg sammen for å oppnå noe i samferdselssaker.

Men hun mener at ingen er i nærheten av fylkene på Østlandet når det kommer til utbygging av dobbeltspor på jernbanen.

– Det er ingen fylker som er i nærheten av det engasjementet, trykket og den organisasjonen man har bygget opp i disse åtte fylkene på Østlandet, sier Schou.

Sammen med resten av Stortingets tranportkomite skal hun i dag møte rundt 40 ordførere fra Østlands-fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark.

De krever at dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer står ferdig innen 2023.

– Vi står solidarisk sammen

Ordførere for dobbeltspor

Her er ordførerne samlet på Oslo S.

Foto: Anne Ognedal/NRK

Fra Østfold tar alle ordførerne toget sammen til Oslo. Blant dem Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård.

– Dette er veldig bra. Jeg tror at vi vil bli lagt merke til, når så mange beslutningstakere fra hele Østlandet stiller opp for å markere hvor viktig dobbeltspor er for oss.

Også Thor Hals fra Askim blir med til Oslo i dag, selv om hans kommune og resten av indre Østfold bare vil ha nytte av en kort strekning på dobbeltsporet.

– InterCity-sporet fra Oslo til Halden er viktig for Østfold, og indre Østfold er en del av det. Sånn sett står vi solidarisk med ordførerne og kommunene i ytre Østfold for å få dette på plass.

Prisen for hele InterCity-triangelet er 130 milliarder kroner.

– Trenger flere spor for bedre tilbud

Også konduktørforeningen jubler over engasjementet fra ordførerne på Østlandet.

– For meg er det som julaften når en samlet politisk flokk drar inn og prøver å reise stemmen for å få gjort noe med et potensielt kjempeproblem, sier leder i konduktørforeningen for distrikt Oslo, Jacob Solgaard.

Passasjerveksten på Østfoldbanen er nemlig så stor at det trengs flere spor for å gi pendlere og andre togreisende et godt tilbud.

– Situasjonen er den at flere og flere pendler innover mot de store byene og den naturlige måten å gjøre det er med tog. Derfor trenger vi også flere spor, for å få ut enda flere tog, slik at det blir et enda bedre tilbud og folk får sitte, sier han.

Flere nyheter fra NRK Østfold

en mann som sitter på en kai

Slaktar planen for å redde Oslofjorden: – Piss i havet

En leder i selskapet First Wap under en sikkerhetskonferanse

Her legger overvåkingssjefene en plan de selv innrømmer er i «en mørk gråsone»