Sven Ombudstvedt ved Norske Skog mener det er viktig å få dobbeltspor til Halden.
Foto: Siw Mariann Strømbeck/NRKStortings- og fylkespolitikere fra åtte fylker på Østlandet stod i dag bak et seminar i Stortinget. Temaet var behov for dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer.
Norges Automobil-Forbund (NAF), naturvernforbundet og næringslivet, representert ved Norske Skog, var klare og forente i sitt budskap:
Få fart på jernbaneutbyggingen. Det er viktig for å få ned bilkøene, øke konkurranseevnen, og bedre miljøet.
– Hvis dette blir gjort riktig, så får vi et sidespor inn til Saugbrugs som gjør at vi også kan transportere papirruller fra Kaken og ned til havna. Dermed vil man unngå transporten som går med bil gjennom sentrum i dag, sier Sven Ombustvedt ved Norske Skog.
- Les også:
Har betydning for hele landet
Stortingspolitikere fra Hordaland, Rogaland og flere andre fylker var også med på møtet, for jernbaneutbyggingen på Østlandet er også viktig for dem.
Hvis det stopper opp i Oslo får det nemlig også konsekvenser for resten av landet.
– Hvis vi skal få kjørt mer gods på Bergensbanen, så sier Jernbaneverket til oss at da må det bygges dobbeltspor nær Oslo. Da vil vi få større kapasitet og kan kjøre mer gods, sier Øyvind Halleraker i Hordaland Høyre.
Regninga for dobbeltspor i det såkalte Inter city trianglet er 130 milliarder kroner. Med dagens bevilgningstakt vil det ta over 30 år å få bygd ut alt.
Det er langt fram til en beslutning, men fylkesordfører Ole Haabet mener dagens seminar er et skritt i riktig retning.
– Nå går vi inn i sluttspurten på arbeidet med Nasjonal Transportplan, så alle mulige type arrangementer og seminarer som dette er utrolig viktig nå, sier han.
Knut Arild Hareide (KrF) var til stede på dagens tog-seminar.
Foto: Siw Mariann Strømbeck/NRK