Hopp til innhold

– Det er en rullator eller gravstein bak hver fotoboks

I dag starter snittmålingene på blant annet Hvaler og i Våler. Nå hjelper det ikke lenger å bremse ned foran fotoboksene.

Nå nytter det ikke å bremse ned foran fotoboksene. Fra i dag blir farten din gjennomsnittsmålt på to spesielt ulykkesbelastede veistrekninger i Østfold. Veivegesenet tror det vil få ned farten.

Olav Ingebjørn Moe fra Østfold fylkeskommune, politimester i Østfold Beate Gangås, og Elisabeth Bechmann fra Statens vegvesen.

Avduking av gjennomsnittsmåler

Her blir en av de nye fotoboksene ved Hvalertunnelen avduket.

Foto: Anders Winlund/NRK

Du vet hvordan det er. Du er på vei hjem, på jobb eller et besøk. Du trenger ikke engang å ha dårlig tid, men nåla kryper allikevel akkurat over fartsgrensa.

Så kommer det en lang slette. Du setter på litt musikk og livet smiler. Farten øker i takt med humøret – så skjer det. Et rødt lys blinker mot deg fra en fotoboks.

Dette problemet har mange til nå løst med en rask oppbremsing foran fotoboksen. Men nå kommer ikke det til å hjelpe lenger. Nå kommer fotoboksene med snittmåling for fullt.

– De nye fotoboksene fungerer slik at hver bil som passerer først blir tatt bilde av i én fotoboks, så blir det også tatt bilde i den neste fotoboksen - som står et stykke unna. Så beregner man gjennomsnittshastighet. Hvis man overskrider fartsgrensen på gjennomsnittshastigheten, så blir bildet registrert og bli sendt til politiet, sier Elisabeth Bechmann som er fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Østfold.

– Ser lite til «kengurukjøring»

Olav Ingebjørn Moe

Olav Ingebjørn Moe er fornøyd med at fylket har fått to fotobokser med gjennomsnittsmåling.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

I Østfold er det Hvalertunnelen og fylkesvei 120 fra Moss til Våler som er først ut. På disse to strekningene ble fotoboksene avduket og satt i funksjon i dag.

I Norge er det 40 slike målestasjoner som er blitt fordelt. Ifølge en oversikt fra Vegdirektoratet er de nye fotoboksene nå på plass på 13 av disse 40 strekningene.

– Vi har fått to av dem og det er en grei andel av den kvoten, sier leder i miljø- og klimakomiteen i Østfold fylkeskommune, Olav Ingebjørn Moe (KrF).

Det vil altså bli to blitser, pluss et tredje dersom du har kjørt for fort.

– Det er et relativt svakt lys, så det er ikke engang alle som vil se det, sier Elisabeth Bechmann.

Hva med kjøring i rykk og napp?

– Den erfaringen med såkalt kengurukjøring ser vi veldig lite til. Erfaringsmessig viser det seg at den denne trafikkontrollen gir tre ganger så god effekt som den vanlige punktvise automatiske trafikkontrollen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elisabeth Bechmann i Statens vegvesen i Østfold

Elisabeth Bechmann, fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Østfold.

Foto: Lotte Olsen/NRK

Dødsulykke er årsaken til fotoboks

Og det er dét dette handler om. Vegvesenet vil ha bukt med høy fart og ulykkene som kan følge med. De to strekningene som er valgt ut i Østfold er valgt nettopp fordi de er ulykkesbelastet.

– Hvalertunnelen er plukket ut på grunn av den dødsulykken som var der i februar. Der var høy hastighet en av årsakene til ulykken. Det er visse kriterier som skal til for å få lov til å etablere de strekningsvise automatiske trafikkontrollene. Fylkesvei 120 oppfyller disse kriteriene, både med at det er en ulykkesstrekning og at det har blitt kjørt relativt raskt der.

Beate Gangås

Politimester i Østfold, Beate Gangås var tilstede på avdukingen.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Politimester i Østfold Beate Gangås var med på å avduke de nye fotoboksene i Hvalertunnelen. Hun er fornøyd med at de endelig er på plass.

– Dette er et av flere tiltak for å forebygge trafikkulykker. Vi ønsker å være med på å bidra til å unngå drepte og hardt skadede i trafikken, dette er et viktig virkemiddel i så måte.

Og til kritikerne som kanskje mener at gjennomsnittsmåling av farten er noe ondskapsfull, sier ATK-ansvarlig i Statens vegvesen, Knut Holøs, følgende:

– Det er en rullator eller gravstein bak hver fotoboks som vi har satt opp. Når man ser en fotoboks så er det alvor som ligger bak.

Her er det i dag gjennomsnittsmåling av fart:

Strekninger med gjennomsnittsmåling

Fylke:

Veg

Vegstrekning

Fartsgrense

Retning

Region øst:

 

 

 

 

Akershus

Rv. 23

Oslofjordtunnelen

70

Begge retninger

Hedmark

Rv. 3

Barkald–Alvdal

80

Begge retninger

Hedmark

Rv. 25

Elverum–Trysil

80

Begge retninger

Oppland

E6

Otta–Dombås

80

Begge retninger

Oppland

Rv. 4

Harestua N-Grua S

80

Begge retninger

Østfold

Fv. 120

Moss-Våler

80

Begge retninger

Østfold

Rv. 108

Hvalertunnelen

80

Begge retninger

 

 

 

 

 

Region sør:

 

 

 

 

Telemark

E18

Bråtevassdalen

80

Retning øst

Buskerud

Rv. 7

Bromma–Nesbyen

80

Begge retninger

 

 

 

 

 

Region vest:

 

 

 

 

Rogaland

E39

80

Retning nord

 

 

 

 

 

Region midt:

 

 

 

 

Sør- og Nord-Trøndelag

E6

80

Fra Trondheim mot Stjørdal

Møre og Romsdal

Fv. 653

80

Begge retninger

 

 

 

 

 

Region nord:

 

 

 

 

Troms

E8

Tromsøysundtunnelen

80

Begge retninger

Ekspander/minimer faktaboks