Hopp til innhold

Tax free tar ikke av på Rygge

Rygge mangler de rette destinasjonene, og de rette passasjerene, for å få skikkelig fart på tax free-salget.

Tax-free på Rygge

Tax free-butikkene på Rygge har blitt bygd ut etter at Ryanair økte rutetilbudet kraftig i april. Men, salget er relativt lavt.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Tax free-salget på Moss lufthavn Rygge er inntil 25 prosent lavere enn ved Sandefjord lufthavn Torp.

Det viser tall fra Airport Retail Group Norway, ARG, som driver tax free-butikkene på begge de regionale lufthavnene.

Hans Christian Mellbye er administrerende direktør for ARG.

– Forklaringen ligger nok i at det er et ganske høyt antall utenlandske passasjerer som reiser til Rygge, og at det kunne vært flere nordmenn som reiser ut, poengterer Mellbye.

Færre nordmenn

Ryanair åpner sju ruter fra Moss Lufthavn Rygge.

Ryanair frakter mange utenlandske passasjerer til Norge via Rygge. Det gir lite med kroner i tax free-butikken på flyplassen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Passasjerene som kommer fra andre europeiske land handler naturlig nok ikke tax free-varer på Rygge.

Så langt har Moss lufthavn Rygge en relativt lav andel av nordmenn som passasjerer, men sliter også med å friste næringslivet.

– Det er den andre faktoren, nemlig at det er få forretningsreisende som bruker Rygge. Torp har ruter til Amsterdam og København, og tiltrekker seg flere forretningsfolk, sier Hans Christian Mellbye i ARG.

Mellbye tror likevel at Rygge vil komme for fullt, også på tax free-salg, bare flyplassen blir bedre kjent og mer brukt av nordmenn.

– Det virker som Ryanair ikke har markedsført flyplassen tungt nok ennå, konkluderer han.

Sterk trafikkvekst

Moss lufthavn Rygge ble offisielt åpnet i februar 2008, og har hatt en kraftig vekst siden det. Passasjertallet kan i år passere 1,5 million, og Ryanair har betegnet Rygge som den raskest voksende lufthavnen i Europa akkurat nå.

Men, tax free-salget ligger altså lavt i snitt for hver reisende. Det er ikke like hyggelig for administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.

Han trenger sårt inntekter etter et par år med underskudd i 100-millionersklassen.

– Vi er fornøyd, forholdene tatt i betraktning. Siden vi er base for Ryanair så vil det gå mange ruter til byer i Europa som ikke er typiske feristeder for nordmenn. Det gjør at tax free-salget ikke blir like høyt.

Tandberg sier samtidig at det tar tid å få flere nordmenn til å bruke en ny lufthavn.

– Vi vil nok se i det neste året at flere nordmenn finner veien til Rygge, og dermed vil også tax free-salget øke.