Hopp til innhold

Speidere på tokt

Nei, det er ikke vikinger som seiler i Skjelsbusundet, det er 120 småspeidere.

Speiderseilas

Her er de på vei, med litt vind i seilene.

Foto: Rita Standal

Bygging av flåte

Her jobber de for fullt med flåtene sine.

Foto: Rita Standal

De brukte hele dagen i går på å bygge flotte seilskuter. I helgen har nemlig småspeidere fra Fredrikstad MS, Kjølberg, Rolvsøy, Gressvik, Frikirken, 1. Fredrikstad og 4. og 5. Fredrikstad hatt sommerleir på Spjærøy i Hvaler. Barna har bodd i telt siden fredag, og de måtte jobbe iherdig for å få ferdigstilt flåtene sine.

– Speiderne har vært kjempeflinke og jobbet hardt. Vi hadde ferdigkappet materiale, og måtte bygge de nesten som Lego. Småspeiderne har vært med og skru delene sammen. I tillegg har de selv malt alle seilene og hver gruppe måtte samarbeide om hvilket tema de skulle ha, forklarer Rita Standal som er gruppeleder for Fredrikstad MS.

Ikke redd for å synke

Sommerleiren er en årlig hendelse, men det er første gangen de har laget slike store

Bygging av flåter

Barna jobbet hardt for å få alle ferdig.

Foto: Rita Standal

flåter. Ingrid Andreassen (8) har vært speider siden hun var tre år gammel, og syntes det var kjempegøy å få lage flåte.

– Det er både gøy og litt kult. Min gruppe har skrevet navnene våre på seilet, sier hun.

Andreassen var ikke det minste redd for at de kom til å synke.

– Vi kommer til å flyte hele tiden, det er ikke noe problem, sier hun.

Vil bli premiering

Speiderflåte

Seilene var nøye dekorert.

Foto: Rita Standal

Speiderlederen sier at noe av det viktigste de lærer barna på en slik leir, er samhold og samarbeid.

– Det står i speiderloven det med samarbeid og vennskap. Det er noe vi fokuserer veldig mye på. Slike ting er viktige når man bygger flåte, sier hun.

Det er 12 speidere fordelt på hver flåte, og når seilasen er overstått, venter det premier for noen.

– Vi kommer til å dele ut premier til de som seiler fortest, de som har samarbeidet best og til de som totalt har vært flinkest, forklarer hun.