Hopp til innhold

Forsinkelse gir penger tilbake

Togpendlerne får halve billettprisen tilbake dersom toget er mer enn 30 minutter forsinket.

Tog på perrong
Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og konsernsjef Einar Enger i NSB presenterte den nye refusjonsordningen på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Gjelder fra i dag

Den nye ordningen der NSBs togkunder får refundert 50 prosent av billettprisen ved forsinkelser på 30 minutter, gjelder fra i dag.

Willy Frantzen

Willy Frantzen er skeptisk til den nye ordningen.

Foto: Lise Gro Andersen / NRK

Unntaket er strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø. På disse strekningene vil kundene få tilbake 50 prosent av billettprisen ved forsinkelser på over en time.

Skeptisk til hvordan dette skal løses

- Dette er jo langt bedre enn NSB vil gi 8 kroner for to timers forsinkelse , sier Willy Frantzen som er leder for pendlerforeningen i Østfold og Follo.

Frantzen er likevel skeptisk til hvordan dette skal løses rent praktisk. Kunden må selv kontakte NSBs Servicesenter for å få utbetalt kompensasjon.

Se for deg 500 personer som kommer forsinket inn på stasjonen og som skal prøve å få penger tilbake for billetten.

Willy Frantzen, leder i pendlerforeningen i Østfold og Follo

- Det aller siste jeg ønsker etter å ha blitt forsinket, er å stå i en ny kø. Da vil jeg heller springe for å rekke det jeg hadde tenkt til å rekke, sier pendlersjefen.

- Har lyttet til kundene

Reglene gjelder alle, også kunder med periodebillett. Hvis du har periodebillett, regnes kompensasjonen ut ved at en deler på antall dager billetten er gyldig for.

- For oss er det viktigste at toget går når det skal, men vi har lyttet til kundene som ikke har fått det de har betalt for. Derfor er vi glad for å innføre denne ordningen som er langt bedre enn den EU foreslår, sier konsernsjef Einar Enger i NSB.