Hopp til innhold

Slakter dieselbilmålinger

Først ute var Oslo med dieselbilforbud. Nå vil Sarpsborg og Fredrikstad vurdere det samme. Luftforsker mener målingene er altfor dårlige.

Rushtrafikk

Dieselbiler slipper ut mye mer NOx enn det man fanger opp i målinger.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Karl Idar Gjerstad

Forsker Karl Idar Gjerstad mener målingene er for dårlig.

Foto: Ingar Næss

I Oslo har bystyret vedtatt at det blir ulovlig å kjøre dieselbil på vinterdager med høy luftforurensning. Nå kan dette bli en realitet i Fredrikstad og Sarpsborg også.

– Når det gjelder situasjonen i Østfold er det usikkert om det er nødvendig med denne type tiltak. Konsentrasjoner av NO2 i østfoldbyene er ikke like høy som konsentrasjonene i de største byene, sier forsker Karl Idar Gjerstad ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) til NRK.no.

LES OGSÅ:

Gir viktig langtidseffekt

Men selv om Gjerstad er i tvil om effekten denne type forbud vil ha i Østfold, mener han at et forbud mot dieselbiler enkelte dager har flere fordeler:

  • Det gir umiddelbar effekt, noe som er nødvendig i de største norske byene.
  • Det rettes mot de kjøretøyene som slipper ut mest NO2. Dermed blir utslippene redusert mye per kjøretøy som står stille.
  • Det gir også en viktig langtidseffekt ved at publikum i byene kan tilpasse seg og velge mer miljøvennlige biler.

Måles under kunstige forhold

I en studie som NILU har gjort sammen med Transportøkonomisk institutt, kommer det frem at dieselbiler slipper ut mye mer NOx under reelle kjøreforhold, med bykjøring og køkjøring i vintertemperatur, enn de gjør under testing for typegodkjenning.

Under reell køkjøring er utslippet flere ganger høyere enn det som måles i godkjenningstesten.

– Testen foregår romtemperatur, men utslippet øker drastisk under kalde forhold som norsk vintertemperatur. Utslippskravene må utformes slik at de beskriver utslipp under reelle kjøreforhold, dvs. under køkjøring og kuldegrader, sier han.

Slipper ut ekstremt mye mer NO2

Et annet viktig moment er at testen måler utslipp av NOx, mens luftkvalitet måles i NO2 (en andel av NOx).

NOx-utslippet fra nyere dieselbiler (etter år 2000) inneholder mye mer NO2 enn det som er tilfelle for både bensinbiler og eldre dieselbiler.

– Summen av disse punktene gjør at nye dieselbiler slipper ut ekstremt mye mer NO2 enn tidligere antatt, slår Gjerstad fast.

Slik situasjonen er nå så slipper en ny dieselbil ut like mye NO2 som ca 60-70 tilsvarende bensinbiler ved bykjøring i kuldegrader.

– Det bør vurderes utslipp av både NO2 og NOx, ikke bare NOx, mener han.

Motsatt effekt

De siste årene har 3 av 4 nye biler solgt vært dieselbiler. Disse bilene har høyere utslipp av NO2 enn de bilene som er i bilparken i dag.

Fornying av bilparken gir derfor økte NO2-utslipp, selv med uendret trafikkvolum. Altså motsatt effekt som tidligere antatt.