Rallyet starter med prolog lørdag 5. april, og ventet målgang i Tunis er 13. april. 2003 er første år med egen VM-serie, og rallyet er det første av seks før sesongens store mål: Ørkenrallyet Paris Dakar.
På bar bakke
Ullevålseter står på bar bakke etter konkursen i Sponsor Service. Likevel har han for 2003 lagt opp et budsjett på over 2,3 millioner kroner. Kun 250.000 er i boks. Bare deltakelsen i Tunisia koster ham 50-60.000 kroner. De pengene får han låne av pappa.
- Uten pengene fra fatter'n ville jeg ikke hatt råd til å dra, sier Ullevålseter.
Han drar til Tunisia mandag. Kun motorsykkelen, verktøykasse og nødvendig mat blir med på ferden. Mekaniker har han ikke råd til.
Mange vil hjelpe
Flere mekanikere har ringt og tilbudt seg å være med og betale sin del, men det blir likevel for dyrt, sier Ullevålseter.
Dermed kan det bli lange netter med reparasjoner.
Det minste uhell kan få store konsekvenser. Det kan bli tungt å stå oppe og skru hele natta. M
- Men jeg skal klare dette, sier Ullevålseter, som har som målsetting å bli blant de tre beste i VM-sammendraget.
- På dagen er det ikke noe problem å være uten mekaniker. Fra start til mål er man alene uansett, sier Ullevålseter, som har 9. og 7. plass i de to siste Dakar-rallyene.
Kona vil ha han hjemme
Kona Solveig er ikke glad for at Pål Anders drar alene til Tunisia. Men mannen er vanskelig å stanse.
- Jeg liker det ikke, men dette er jo drømmen hans, sier
Solveig.
Av årets budsjett på 2,3 millioner kroner er 1 million satt av til Paris Dakar. 600.000 går til motorsykkel, mens det er beregnet 720.000 til de seks VM-rundene.
VM er en viktig lærdom, men blir ikke prioritert dersom pengene ikke kommer på plass.
Vil til Paris - Dakar
Den store målsettingen er Paris Dakar. Men får jeg ikke inn penger, kan jeg ikke dra. Jeg er positiv til at det skal ordne seg, men kan ikke i dag garantere at jeg stiller.
Det er ikke aktuelt å ta opp lån, sier Pål Anders.
Ullevålseter forteller at flere seriøse partnere har tatt
kontakt for eventuell sponsing.
onTarget var ikke villig til å spytte inn det samme som Sponsor Service, og fikk et tidlig nei.
Pål Anders har en stor markedsverdi i seg selv. Vi tror det
skal gå raskt å få inn nok sponsorer, tror kona Solveig.
Pål Anders Ullevålseter kjører for Borg MC.