Regjeringens melding om økt bruk av gass i Norge (Gassmeldingen) har vært planlagt fremlagt i flere omganger.
Nå ser det ut til at Stortinget skal behandle Gassmeldingen i vårsesjonen i år.
Industrien i Østfold ønsker naturgass velkommen, men prisnivået på gassen må være konkurransedyktig med tungolje som brukes av industrien i dag i tillegg til elektrisk kraft.
Gasstankere i størrelsesorden 6- 10 000 kubikk kan både gå til kai på Alvim og Øra.
Skipsanløp ikke noe problem
- Det er ikke noe problem for oss å ta imot gasstankere både til Alvimkaia i Sarpsborg eller på Øra, sier Tore Lundestad, som er teknisk sjef i Borg havnevesen til NRK Østfold.
- De skipene vi kan ta inn både i Sarpsborg og i Fredrikstad kan være på rundt 6 - 10 000 kubikkmeter. Hvis skipene kommer opp mot 20 000 kubikkmeter vil det kun være Øra som kan ta imot disse, sier Lundestad.
Staten må bidra
Det industrien har sendt signaler til Staten om er at infrastrukturen for levering av gass blir best mulig, noe som gjør at LNG-gass kommer ned på et prisnivå som kan konkurrere med tungolje, skriver nettstedet Nytt i Viken.
I følge nettstedet sier sekretær for Østfold Gassforum, Hans-Erik Fosby, at industrien trenger gass for å erstatte tungolje til produksjon og oppvarming før 2007.
Gass kan ikke konkurrere på pris med tungolje til treforedlingsbedriftene grunnet halvert CO2 avgift og fritak fra grunnavgift.
Borregaard med størst behov
Pr. i dag er det usikkert om det blir ett eller to mottaksanlegg i Østfold, skriver Nytt i Viken.
Kronos Titan i Fredrikstad er trolig Østfold-bedriften som først står klar til å ta i bruk LNG-gass i sin produksjon.
Borregaard i Sarpsborg regnes som en hovedkunde for gass, og er den bedriften som har størst behov for LNG-gass, melder Nytt i Viken.
Rimeligere gass
Diskusjonene har gått høyt i Norge rundt gasskraftverk. Et av momentene har dreid seg om hvordan klimagassen CO2 kan reduseres.
Innen ti år satser Norsk Hydro på å være på markedet med ny teknologi til sterkt redusert pris.
Hydro deltar siden 2003 i et internasjonalt prosjekt, der åtte selskaper fra USA, EU og Norge er med.
Målet er å forske frem sikrere, bedre og rimeligere teknologi for å skille ut og oppbevare klimagassen CO2.