Hopp til innhold

Østberg måtte bryte i Rally of Champions

Rett før mål på lørdagens andre fartsetappe måtte Mads Østberg og Jonas Andersson bryte Rally of Champions da girkassa røyk.

Mads Østberg

Mads Østberg måtte bryte etter at girkassa røyk.

Foto: Adapta

Både på shakedown fredag kveld og den første etappen lørdag ettermiddag gjorde duoen det bra i gruppe N-bilen, en Mitsubishi Lancer Evo10.

I mål på den første etappen var Østberg kun halvannet sekund bak førstemann.

– At vi lå så tett på de lokale heltene er vi veldig fornøyd med, da dette tross alt var min første gang i en slik bil, sier Østberg i en pressemelding.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mads Østberg

Østberg kjørte en Mitshubishi Lancer Evo10 i Latvia.

Foto: Adapta

– Det sa pang

Men rett før mål på dagens andre fartsetappe gikk det derimot galt. Etter et parti hvor Østberg kjørte maks av det bilen kan gå senket han farten igjennom en sjikane og da han skulle gi gass igjen hørte han en ulyd i girkassa.

– Det sa pang idet jeg skulle gi på og dermed virket ingen av girene. Da var det ikke annet å gjøre enn å kjøre til siden og vente på hjelp, sier Østberg.

Fordi den girkassa som teamet Østberg kjører for i Latvia, MML Sports-ASRT, ikke er like bra som den som originalt satt i bilen, ønsker ikke teamet at han skal fortsette.

– Det gjør i grunn ikke jeg heller. Hadde dette vært en VM-runde hadde jeg gjort det for å få trening, men jeg vil jeg ikke bare kjøre for å kjøre, sier han.

Rally of Champions inngår i Rally Talsi og det er fjerde året på rad at arrangørene inviterer ulike nasjonale mestere til løpet i Latvia.

Duoen synes det var kjedelig å ryke ut så fort.

– Det har vært gøy å være med på et så fint løp med masse publikum og morsomme veier. Men sånt som dette kan skje i et rally og det får vi ikke gjort noe med, sier Østberg.