Flertallet i utvalget gikk dermed imot hva rådmann Hans Kåre Birkeland har anbefalt.
Flertallet sa nei
Birkeland har rådet politikerne til å støtte søknaden fra Bastø Fosen om å sette inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten.
Begrunnelsen var at dette vil bidra til å skape bedre flyt i trafikken i Moss og fjerne trafikkopphopningene som skaper så store problemer i byen.
Flertallet i miljø- og samferdselsutvalget gikk imidlertid imot rådmannens anbefalinger.
Venstre, Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet stemte imot en fjerde ferge over fjorden, mens Høyre, Rødt Moss og SV stemte for.
- Mer trafikk skaper ikke mindre kork
- Slik vi ser det, er ikke argumentet om at en fjerde ferge vil skape bedre flyt i trafikken troverdig, siden vi allerede har for mye trafikk i Moss. En fjerde ferge vil føre til mer trafikk, og det vil neppe løse en situasjon hvor det allerede er full kork, sier Sindre Westerlund Mork i Venstre.
Saken skal behandles i bystyret i Moss senere i høst.
Horten støtter en fjerde ferge
Det er allerede klart at Horten kommune støtter forslaget om en fjerde Bastø-ferge.
Norges lastebileierforbund har lenge ønsket seg en fjerde ferge på strekningen, og Statens Vegvesen mener at trafikkgrunnlaget er stort nok.
Også fergeselskapet Bastø-Fosen mener at behovet er tilstede.
- Vi er enig i at det er behov for en fjerde ferge, spesielt av hensyn til tungtrafikken, har Olav Brein, daglig leder i Bastø Fosen, sagt til NRK.
I dag klarer ikke fergeselskapet å ta unna all trafikken som vil over fjorden.
Både i Horten og Moss vokser køene seg langt ut over fergekaia ved toppbelastninger.
Men i Moss er det uenighet om hvorvidt en fjerde ferge vil bedre trafikkproblemene i byen ved å skape bedre flyt og hindre opphopninger eller om den simpelthen vil gjøre trafikken enda tettere og uutholdelig.