Nå handler vi mer i Sverige enn noen gang

Aldri før har nordmenn lagt igjen mer penger i grensehandel. Lave priser og lavt avgiftsnivå er mye av grunnen til at flere tar seg en harrytur nå enn tidligere.

Smågodt på Nordby shoppingcenter

LOKKEVARER: Godteri og brus er noe av det nordmenn legger igjen mest penger på når de legger handleturen over grensa.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Det er «all time high», så jeg er kjempefornøyd, uttrykker Ståle Løvheim, senterleder ved Nordby shoppingcenter.

Senterleder Ståle Løvheim

FORNØYD: Senterleder ved Nordby shoppingcenter, Ståle Løvheim, kunne ta seg ferie med god samvittighet etter en rekordgod juli.

Foto: Åsa Stigsdatter Torp / NRK

Løvheim sikter til den rekordgode juli-måneden til kjøpesenteret, hvor de opplevde en vekst på tre prosent i både omsetning og besøkstall. Totalt har de med det omsatt for 568 millioner bare i juli, og hatt over én million kunder innom i samme periode.

Senterlederen kan dog ikke si sikkert hvorfor tallene er nettopp rekordgode i år.

– Det er nok flere årsaker til det. Vi har mange dyktige ansatte som jeg vil berømme, været har vært litt av og på i sommer, i tillegg til at den norske krona har vært sterkere enn den svenske over lang tid, forklarer Løvheim.

Lokkes over grensa av lave avgifter

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og drikke, har en annen forklaring på den økte grensehandelen. Han mener de høye avgiftene i Norge, er med på å lokke flere og flere kunder over grensa.

– Prisen er en viktig drivkraft for norske forbrukere, og vi ser at lokkevarer som for eksempel brus, alkohol og godteri har betydelig lavere avgifter i Sverige enn i Norge, forteller Brubakk.

Og spesielt én avgift utgjør en stor forskjell mellom det svenske og det norske markedet.

– Avgiftsnivået i Norge var allerede mye høyere enn Sveriges, før sukkeravgiften ble innført. Effekten av dette har vært at flere velger å handle i Sverige, og det ser vi både av tall fra enkeltkjøpesentre og tallene på landsbasis, opplyser Brubakk.

Ønsker like konkurransevilkår

Brubakk mener det må skje endringer, dersom norske butikker skal klare å ta opp konkurransen med de svenske.

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO mat og drikke

FOR HØYE AVGIFTER: Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO mat og drikke, mener de norske avgiftsnivåene er for høye sammenliknet med de svenske.

Foto: Emil Johansen / NRK

– Det vi ønsker er et avgiftsnivå som er nærere det de har i Sverige. Det er nesten umulig å konkurrere med svenske aktører når bare avgiftsnivået i Norge er høyere enn prisen i Sverige, slår Brubakk fast.

Og den administrerende direktøren for mat og drikke i NHO er klar på hva som må til.

– Det viktigste politikerne kan gjøre er å senke avgiftsnivåene på norske varer, og det viktigste mat- og drikkenæringen kan gjøre er å sørge for å fortsatt ha gode produkter som forbrukerne vil ha, understreker Brubakk.

Samtidig understreker Brubakk at NHO ikke er imot grensehandel.

– Vi synes det er bra at nordmenn som bor nære grensa har ulike alternativer å velge i. Vi ønsker å konkurrere fordi de norske varene er gode, sier Brubakk.