Hopp til innhold

Mener gods er nøkkelen til InterCity-utbygging

NHO Østfold slutter seg til de som kritiserer Transportøkonomisk Institutt for å ha kommet med en for snever rapport om InterCity-utbyggingen

Espen Evensen, NHO
Foto: NHO Østfold

Rapporten konkluderer med at det ikke vil lønne seg å bygge ut InterCity-triangelet forbi Fredrikstad, Tønsberg og Hamar.

– Men rapporten ser for ensidig på persontrafikken, mener NHO's regiondirektør Espen Nøklebye Evensen.

LES OGSÅ:

Alt gods må gjennom Østfold

– Da får man ikke med seg de konsekvensene som er viktige for personer som skal kjøre tog og godset vi må hente i Europa og Sverige for å få det ut til hele landet via Alnabru.

Tidligere i dag skrev NRK.no om Halden-ordfører Thor Edquist som mener det må jobbes hardt for å få gods over på bane og at InterCity-trianglet må bygges ut hele veien til Halden. Evensen i NHO er enig.

– Vi er avhengige av godsfremføring i hele landet. Vi må få hver eneste fyrstikkeske vi importerer via Sverige, og den skal inn på Alnabru før den fraktes videre ut i landet. Derfor er gods gjennom Østfold spesielt viktig.

– I begynnelsen av 2020-tallet sier vegvesenet at E6 er full. I tillegg vil vi rett før 2020 ha en fergefri forbindelse til Europa som gjør at godstogene kan kjøre fra Rotterdam til Alnabru - hvis vi nå rigger oss riktig, påpeker han.

LES OGSÅ:

«Meget ulønnsom utbygging»

Den nye rapporten er laget av Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI). Den konkluderer med at det er lite grunnlag for å gjøre store intercityinvesteringer utenfor Hamar, Fredrikstad og Tønsberg, og at «full utbygging innen 2025 i hele intercityområdet er meget ulønnsomt».

I rapporten konkluderes det med at:

  • Det er liten grunn til å forvente store økonomiske ringvirkninger av tiltaket. I den grad det finnes slike effekter vil de være saktevirkende og gjelde for de indre delene av intercitystrekningene, avgrenset til Hamar, Tønsberg og Fredrikstad.
  • Hvis full utbygging av Intercity fungerer som tiltenkt, og dermed gir regionforstørring og sterk vekst i tettstedene omkring Oslo, vil dette føre til økt bilkjøring og ingen besparelse av klimautslipp. Klimaregnskapet som er utarbeidet bygger på for optimistiske forutsetninger til at full utbygging av IC (Intercity) kan betraktes som et klimatiltak.
  • Med den stasjonsstrukturen og det stoppmønsteret som foreslås, vil det ikke være mulig, eller driftsøkonomisk riktig, å benytte seg av en topphastighet på 250 km/t.
  • I utredningen til Jernbaneverket hevdes det at planlegging og utbygging av alle gjenstående strekninger på intercitytriangelet kan gjennomføres på ti år. Det har festet seg altfor høye forventninger til mulig gjennomføringstid for IC-strekningene.
  • Oslotunnelen er allerede i dag overbelastet. Med en forventning om stor befolkningsvekst i osloområdet vil det trolig bli nødvendig å prioritere kapasiteten i Oslotunnelen strengere.
  • Vi advarer mot store investeringer i Ytre IC (utenfor Fredrikstad, Hamar og Tønsberg) før det avklares hva som skal gjøres for å bedre kapasiteten for fremføring av tog gjennom Oslo.