I februar anklaget Agder Energi de Hafslund-eide selskapene Fredrikstad EnergiSalg, Energi 1 Kraft og Røyken Kraftselskaper for kundetyveri.
Sørlendingene påsto at kundelister var blitt misbrukt, og klaget saken inn for Datatilsynet. Samtidig varslet de erstatningskrav.
Nå innrømmer de tre Hafslund-eide selskapene overfor Datatilsynet at de ikke fulgte personopplysningsloven ved en kundekampanje tidligere i år, skriver Aftenposten.
Ikke lov til å bruke listene
De tre kraftleverandørene hadde ikke gyldig samtykke til å bruke kundelistene. De hadde heller ikke sjekket gamle kundelister mot reservasjonsregisteret i Brønnøysund.
Dessuten opplyste de ikke til mottakerne hvem som hadde gitt personopplysningene som lå til grunn for markedsføringskampanjen.
Daglig leder i Fredrikstad EnergiSalg, Roy Henriksen, opplyser at hans selskap deler kundedatabasen med Fredrikstad EnergiNett AS.
- Slik har det fungert siden 1997. Billigere drift og forenkling for kundene i form av at de får en faktura i stedet for to, har vært årsaken til løsningen.
Ingen straff
Datatilsynet ber nå om svar på ytterligere spørsmål rundt oppbevaring og bruk av kundeinformasjon.
Men tilsynet har ingen mulighet til å ilegge straff.
Heller ikke Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har myndighet til å bøtelegge aktørene. Det finnes ikke krav til at kraft- og nettleverandører skal ha separate databaser.