2011 har vært et år med få dødsulykker på norske veier – historisk sett.
Ifølge Statens vegvesen må vi tilbake til tidlig 50-tall for å finne tilsvarende lave tall i Norge.
– Selv om ethvert dødsfall på vegene er et dødsfall for mye, er det godt å se at dødstallene kryper nedover, sier avdelingsdirektør Turid Stubø Johnsen i Statens vegvesen, vegavdeling Østfold.
LES OGSÅ:
Kraftig nedgang
I 1953 omkom 159 mennesker på veiene i Norge.
Den gang var det mindre enn en tidel så mange biler som det er i dag i Norge. Senere økte trafikken år for år, og med det også dødsulykkene.
I toppåret 1970 omkom 560 personer, mens det i 2000 ble registrert 341 omkomne.
De siste ti årene har tallet sunket kraftig og hittil i år har 167 personer omkommet i trafikkulykker.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Stubø Johnsen mener det er flere forhold som har bidratt til at ulykkestallene kryper nedover.
– I Østfold mistet de fleste livet på E6 i møteulykker før vi fikk bygget ut ny møtefri E6 med fire felter og midtrekkverk gjennom hele fylket, forteller Stubø Johnsen.
Hun ramser også opp flere andre forhold som har medvirket til at dødstallen har blitt redusert.
- Politiets innsats for å luke ut ekstrembilistene
- Lavere fartsnivå på vegene
- Økt bilbeltebruk og bedre biler
- Bedre kjøreopplæring og kampanjer
- Mer effektive nødetater og stadig bedre akuttmedisin
Nye kryss og rundkjøringer
Et sikrere veinett i Norge har også hatt god effekt, ifølge avdelingsdirektøren.
– T-kryss, lyskryss, planskilte motorvegkryss og særlig rundkjøringer har det fjernet de fleste alvorlige kryssulykkene, sier Stubø Johnsen
Nå håper hun at året skal ebbe ut uten flere dødsulykker.
– Hvis du holder fartsgrensen, kjører uten promille og holder deg våken, er sannsynligheten liten for at du blir årsaken til en alvorlig trafikkulykke. Det er menneskelig å feile, også bak rattet. En av vegvesenets viktigste oppgaver å utvikle et vegnett hvor en feil bak rattet ikke fører til trafikkdød, sier Stubø Johnsen.