Hopp til innhold

Straffer dårlig kildesortering med rødt kort

Det er kanskje mer vanlig med røde og gule kort på fotballbanen, men nå tar også søppelselskapet i Indre Østfold dem i bruk.


Det er kanskje mer vanlig med røde og gule kort på fotballbanen, men nå tar også søppelselskapet i Indre Østfold dem i bruk.

Roar Johansen, kundebehandler hos Indre Østfold renovasjon, står klar med de røde og gule kortene. De skal deles ut til de som ikke behandler søpla rikitg.

Heidi Kirkeby, indre Østfold renovasjon

Heidi Kirkeby, markedssjef i Indre Østfold renovasjon.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Indre Østfold renovasjon skal opptre som dommer over søppel som er sortert feil eller dunker som ikke er satt klare. Derfor tar de i bruk røde og gule kort som på fotballbanen.

– Jeg har nok ikke ambisjon om å bli en fotballdommer, men det vi ønsker å bruke dette til er å kommunisere med kundene. Vi har tatt i bruk et system med en gul lapp som er en beskjed til kunden og en rød lapp som er en strengere beskjed som vil bli brukt de dagene vi rett og slett ikke får hentet avfallet, sier Heidi Kirkeby, markedssjef i Indre Østfold renovasjon.

Folket positivt

Sara Berg

Sara Berg synes tiltaket er lurt.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

For eksempel feilsortering og overfylt beholder fører til et gult kort. Om man får flere gule lapper kommer ikke søpla til å bli tømt, skriver Smaalenenes Avis.

Mange av innbyggerne i Indre Østfold er positive til tiltaket. Noen er bekymret, men de fleste ønsker tiltaket velkommen og synes det er spennende.

– Det er greit for da kan jeg vite om jeg har gjort noe feil og hva jeg eventuelt kan gjøre annerledes, sier Sara Berg.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Søpledunker fra Indre Østfold renovasjon

Søppelsyndere i Indre Østfold skal nå få klar beskjed om hva som er feil.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

– Søppel er viktig

Og søppel engasjerer folk, forteller Roar Johannessen, kundebehandler hos Indre Østfold renovasjon.

– Søpla er definitivt viktig for folk, og spesielt når den ikke blir hentet. Nå er vi akkurat ferdig med sommeren, og søppel som blir stående over helga da er ikke noe gøy. Det blir noen telefoner på det. Det håper vi at vi skal få redusert enda mer ved å fortelle kundene i forkant hvis det er ting de trenger å rette, sier han.

– Av erfaring er det sånn at de fleste som faktisk får beskjed, enten det er gul eller rød lapp, retter det opp. De problemene og utfordringene som har vært forsvinner.

Men folk flest er flinke, sier Johannessen.

– Med nesten 25 000 kunder som skal besøkes hver uke så er det ikke en stor promille som gjør det her feil. Det er alltid småting å rette på og som man kan bli bedre på. Noen av de få tingene som skjer resulterer i at avfallet blir stående til vi faktisk får rettet problemet.