Hopp til innhold

Har sluttet å låse dieseltankene

Lastebileierforbundet sier det stjeles mer og mer diesel. Det tar sjåførene konsekvensene av – og lar tankene stå ulåst.

Lastebileierforbundet sier det stjeles mer og mer diesel. Det tar sjåførene konsekvensene av- og lar tankene stå ulåst.

Reporter: Lotte Olsen Foto/redigering: Birger Kjølberg

– Det ble 8104 kroner, sier lastebilsjåfør Arild Standerholen etter å ha fylt opp tanken med diesel.

Han fyller opp et par sånne tanker i uka.

– Da er det greit å få beholde dieselen, sier han.

Drivstoff er big business, og som alt annet man kan tjene penger på, så finnes det er svart marked av stjålet diesel. Det bekymrer transportbransjen.

– Det skjer hele tiden og har et stort omfang. Vi kan si det er snakk om et millionbeløp, sier regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Erik Rynning.

– Fort rått og effektivt

Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Erik Rynning.

Regionsjef i Norges Lastebileierforbund, Erik Rynning, viser hvor tyvene bryter seg inn i tanken.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Forrige uke skrev Transportmagasinet om et vogntog som ble stoppa på grensa med ekstra dieseltanker og pumpeutstyr.

Det i seg selv er ikke ulovlig, men både Toll- og vegvesenet har sine mistanker.

– Hvis man skal ut og gjøre et raid og stjele diesel er det dumt å komme med fulle tanker, sier inspektør i Statens vegvesen, Øyvind Grotterød.

Ifølge Lastebileierforbundet øker omfanget av profesjonelt dieseltyveri kraftig. Og låser du tanken har du et enda større problem.

– Med låst tank bryter de seg inn gjennom veggen på tanken og pumper opp diesel i tanken på sin egen bil. Så kjører de av gårde. Fort, rått og effektivt, sier Erik Rynning.

– Kan ikke konkurrere med dem

Lastebilsjåfør Arild Standerholen

Arild Standerholen i Standerholen Transport har sluttet å låse tanken.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Det er også lastebilsjåfør Arild Standerholen klar over. Han lar tanken stå ulåst.

– Når de har bestemt seg for å ta diesel bryter de opp og da ødelegger de lokket likevel.

Til syvende og sist går dieseltyveriene utover konkurransen. Bedrifter som har gratis eller billigkjøpt tjuvgods på tanken, kan tilby billigere transport.

– Hvis de kjører gratis på stjålet diesel får vi et problem med å konkurrere med dem.