• Nyheter
    • Norge
    • Urix
    • Livsstil
    • Viten
    • Dokumentar
    • Ytring
    • NRK Sápmi
    • NRK Kvensk
  • Sport
  • Kultur
  • TV
  • Radio
  • Distrikt
    • Akershus
    • Aust-Agder
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Hedmark
    • Hordaland
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oppland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Sogn og Fjordane
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vest-Agder
    • Vestfold
    • Østfold
  • NRK Super
  • NRK P3
  • Yr
  • Nyhetstips

Østfold

  • Radio
  • TV
  • Tips 03030
  • Sosiale medier
  • Hagen min

Festivalgjengernes penger hoper seg opp hos kortselskap

Tusenvis av festivalgjengere må sette inn penger på egne kort for å kjøpe øl, men å få tilbake vekslepenger er ikke enkelt. Kortselskapet lover ikke bedring.

Tons of rock

Mange festivaler og konserter, blant dem Tons of Rock på Fredriksten festning i Halden, bruker betalingsløsningen Cashless.

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

Kilde: NTB

Publisert 21.08.2017, kl. 15.02
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 21.08.2017, kl. 15.02

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Idet nok en festivalsesong går mot slutten, er det grunn til å tro at Espos Norges kontoer har est enda litt opp. Selskapet tilbyr betalingsløsningen Cashless, der festivalpublikum setter inn penger de har tenkt å bruke på mat og drikke under festivalen. Men ordningen for å få igjen «vekslepengene» oppleves ofte tungvint. Hvor mye folk glemmer eller ikke gidder å ta ut når festen er over, vil ikke selskapet fortelle.

Til sammen hadde selskapet drøyt 16 millioner kroner i det de omtaler som «klientgjeld» ved nyttår. Klientgjeld omfatter Cashless-kundenes penger, innskudd på selskapets kantinekort og omsetning som enda ikke var overført til arrangørene. Hvor stor del som er Cashless-brukernes penger, vil verken daglig leder Hege Wiik Haukeland eller styreleder Jon Steen si. De vil heller ikke opplyse hvor mange kunder det er som har penger igjen når festivalåret er omme.

– Av hensyn til vår konkurransesituasjon ønsker vi ikke å oppgi tall utover det som er offentliggjort i vårt årsregnskap, skriver Haukeland til NTB.

Omstendelig ordning

Notodden Bluesfestival, Tons of Rock og Norges Speiderforbunds landsleir i Bodø var noen av arrangementene der Cashless ble brukt i år. Noen steder er dette eneste betalingsmåte.

Får å få refundert penger, må man bruke maskiner som er satt ut på festivalområdet. Her får man en kode som man må taste inn på Cashless' nettside, sammen med kontonummer. Etter press fra forbrukermyndighetene har Espos gått med på å la maskinene stå en stund også etter at større festivaler er over.

Ifølge styreleder Jon Steen er det trolig teknisk, men ikke praktisk, mulig å refundere pengene på enklere vis. Systemet er «offline» og saldoinformasjonen er bare lagret på det enkelte kortet. Fordelen med det er at man fortsatt kan betale med kortet selv om nettverket er nede.

Gebyr spiser av saldoen

Året etter at kortet har vært i bruk, tar Espos 10 kroner i månedlig administrasjonsgebyr av beløpet kundene har igjen. Hvor store inntekter det gir, vil selskapet heller ikke opplyse om.

Styrelederen syns ikke det er problematisk at selskapet sitter med penger som egentlig tilhører kundene.

– Vi har så lite henvendelser og kundeklager at vi ikke kan si vi opplever det som et problem. Det virker som om kundene er fornøyd, sier Steen til NTB.

Espos Norges omsetning har vokst år for år og var i fjor på 19,6 millioner kroner. Driftsresultatet var på 4,6 millioner kroner. Selskapet påpeker at det driver i tråd med Finanstilsynets krav.

Få klager

Forbrukerombudet har tidligere fått klager på Cashless-systemet. Men i år har det vært få, forteller fagdirektør Jo Gjedrem.

– Det var en del forbrukere som reagerte på at festivalene måtte ha et eget betalingssystem. Nå er folk mer vant til det, sier Gjedrem.

Han vil ikke kritisere festivalgjengere som ikke tar seg bryet med å få igjen småbeløp når moroa er over, og innrømmer at han selv noen ganger er blant dem.

– Den fornuftige forbrukeratferden er å ta ut pengene etterpå. Men vi er ikke alltid fornuftige.

Ombudet har stilt flere krav til selskaper som tilbyr slike betalingsløsninger, om å gi god informasjon til brukerne og sørge for at det er nok maskiner for å få refusjonskode på festivalområdet. Alle driver innenfor loven, men om systemene er gode, er det delte meninger om.

– Vårt inntrykk er at mange forbrukere ville foretrukket å betale med vanlige betalingsmidler, som kort eller mobilbetaling, sier han.

Publisert 21.08.2017, kl. 15.02
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

NRK anbefaler

En lov fra 1973 har ført til 980 prosent flere havskilpadder

Ettåring forlatt med sin døde mor: Stabbet rundt alene i 18 timer – tilfeldig at hun ble funnet i live

Flere nyheter fra NRK Østfold

Heidi Iren og Hans Petter Bärnholth

Nektes å ha hane i boligfelt: «Ikke alminnelig husdyrhold»

HALDEN (NRK): Et ektepar i Halden har tapt kampen om å få beholde hanen «Orloff».

Av Rune Fredriksen, Per Øyvind Fange og Sara Vilde Solås
Vogntog Evanger E16

No skal ulukker med vogntog granskast

Statens havarikommisjon vil granske ulukker der vogntog sklir på vinterføret.

Av Ingvild Aleksandra Eide
Den nordiske motstandsbevegelsen

Nynazist-demonstrant om våpenbeslag: – Ikke funksjonelle

En mann i 30-årene må møte i retten for å ha oppbevart automatvåpen, sprengstoff og ammunisjon hjemme.

Av Per Øyvind Fange og Christian Nicolai Bjørke

Se og hør NRK Østfold:

To kanoner i Gamlebyen i Fredrikstad

TV-sendinger fra NRK Østfold

TV-sendinger fra NRK Østfold

Anders Werner Winlund

Hør NRK Østfolds radiosendinger

Radiosendinger fra NRK Østfold

NRK Østfold

  • Telefon: 69 38 48 00
  • E-post: ostfold@nrk.no
  • Distriktsredaktør: Grete Ruud
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2019 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal