- Piratdrosjevirksomheten er helt klart et stort problem for oss i drosjenæringen, men det er også et samfunnsproblem, sier Bent Skogli, som er leder for Norges Taxiforbund, avdeling Østfold.
Han mener tidligere politiaksjoner har vist at det nytter å bekjempe piratene, men mener politiet nå forholder seg alt for passive.
Mye kriminalitet
- Det er vanskelig å drive drosjevirksomhet og betale våre skatter og avgifter, når våre ulovlige konkurrenter kan drive sin virksomhet helt svart og uforstyrret, sier Skogli.
Han forteller at alle Østfold-byene nå opplever en flom av piratdrosjer, og at disse opererer helt inn på drosjeholdeplassenes områder.
- Dette er ikke kun et problem for drosjenæringen, men et samfunnsproblem, sier han og peker på at det i kjølvannet av piratdrosjevirksomheten er oppdaget forskjellig kriminalitet.
Skogli viser blant annet til Tønsberg, der politiet og drosjenæringen inngikk i et unikt samarbeide mot piratdrosjevirksomheten, og der det viste seg at nesten halvparten av piratdrosjesjåførene i byen var kriminelle.
Politiet i Tønsberg satte opp plakater, der de advarte julebordsbesøkende mot både voldtekter og alvorlige ran, som hadde funnet sted i piratdrosjene. I tillegg hadde alle politipatruljer med seg brosjyrer om samme tema.
Har ikke ressurser
Drosjenæringen har hatt løpende kontakt med politiet, om den ulovlige piratdrosjevirksomheten, og når politiet har hatt aksjoner har ulovlighetene avtatt.
- Nå har det blusset opp igjen, men politiet gjør ingenting. De sier de ikke har ressurser. Det er jo dessverre slik at i enkelte byer er det kun en politimann på vakt, og da sier det seg selv at de ikke kan sette inn tiltak mot piratvirksomheten i drosjenæringen, sier Skogli.
Visepolitimester i Østfold politidistrikt, Ottar Lien, sier til NRK at politiet er klar over forholdene, og vil reagere når de får beskjed om at den ulovlige virksomheten blusser opp.
- Dette er forskjellig fra by til by, og noen felles aksjon for hele Østfold er lite aktuelt. Det som har vært gjort ved de lokale politistasjonene har vært vellykket. Man må melde fra om den ulovlige virksomheten lokalt, så får de lokale politimyndighetene prioritere politiressursene, sier Lien.
- Kompliserte saker
- Det er mange måter å forebygge ulovlig taxivirksomhet på, og jeg tror vi bruker de fleste, sier leder for ordensavdelingen ved Moss politistasjon, Trond Karterød.
I Moss har politiet bøtelagt personer i flere slike saker. Karterød sier at bevisføringen er et problem.
- Det er et problem å følge opp saken. Det at man ser og tror og vet at de driver med ulovlig drosjevirksomhet er ikke det samme som om dette er en avsluttet straffesak når bilen blir stoppet, sier Karterød som poengterer at dette sjelden dreier seg om tilståelsessaker.
I Moss er det gjennomført skilting som gjør at det er stopp forbudt og parkering forbudt flere steder i sentrum.
- Ellers foretar vi hyppige kontroller av førerkort og kjøretøy der vi mistenker piratvirksomhet, og vi er i dialog med kommunen om en regulering i Moss om gjennomkjøring i sentrum av byen, sier han.
- Slår hardt til
Fredrikstad er en av byene som har hatt vellykkede aksjoner mot piratdrosjevirksomheten. Der har det vist seg at menn med innvandrerbakgrunn er sterkt overrepresentert i piratdrosjemarkedet, og det er stadig gjengangere blant piratene.
Nestkommanderende ved ordensavdelingen på Fredrikstad politistasjon, Tone Idland, bekrefter at politiets ressurser ikke strekker til i kampen mot piratene, men at de er takknemmelige for å få tips fra bransjen.
- Det går i perioder med hvor mye ressurser vi får satt inn akkurat på det området fordi vi har jo en del andre ting å ta tak i, gjerne i helgene når piratdrosjevirksomheten skjer, sier hun.
Idland lover at politiet vil sette inn mer ressurser mot piratdrosjevirksomheten, når det nå varsles at den er i ferd med å blusse opp igjen, og det vil bli tøffe tak for de som pågripes.
- Bøtenivået ligger på 10 000 kroner ved førstegangs forseelse, og dersom man gjentar dette kan vi benytte oss av tap av førerrett. Da mister man førerkortet opp til seks måneder, sier Tone Idland.