Hopp til innhold

Elbilen din kan bli brukt til lagring av vindkraft

Nå skal det forskes på blant annet å ta vare på vindkraft til perioder med mindre vind. En ide er å bruke batteriene i elbilene til å lagre strøm.

Lading av elbil

Hittil har strømmen blitt brukt til å lade opp elbiler. Nå skal det forskes på å bruke bilene til å ta vare på overskuddskraft i nettet.

Foto: Elisabeth Tøtte Hansen / NRK

Et norsk forskningsmiljø med utspring i Halden skal lede et av EUs største energiprosjekter. Målet er å utnytte kapasiteten i det europeiske strømnettet bedre enn i dag, og det skal blant annet skje ved utstrakt bruk av batterier.

Vindturbiner produserer strøm til kraftnettet i Europa. Men, til enkelte tider av døgnet, når strømforbruket er lavt, har ikke nettet kapasitet til å ta imot all vindkraften.

Dieter Hirdes

Dieter Hirdes leder forskergruppen ved Smart Innovation Østfold i Halden.

Foto: Smart Innovation Østfold

– Da er løsningen å lagre strømmen, sier Dieter Hirdes i Smart Innovation Østfold.

Han leder forskergruppen i Halden som skal utvikle batteriløsningen for kraftnettet i Europa. Med seg har de blant annet selskapet Lyse, NTNU og partnere i fem andre land.

68 millioner til forskning i Norge

– Dette er et prosjekt som skal løse køproblemene i det europeiske strømnettet. Det skal gjøres ved hjelp av batterier som skal utplasseres i strømnettet og hos strømkundene, forklarer Hirdes.

Det er EU som betaler, totalt 125 millioner kroner. Av disse skal 68 millioner brukes i Norge. Det liker internasjonal direktør i Forskningsrådet, Kristin Danielsen:

– Det er jo bare helt fantastisk at de har klart dette. Det er jo hard konkurranse, det er bare de beste som får penger. Dette programmet er verdens største, vi skal ikke glemme det, sier Danielsen.

Midtfjellet Vindkraft

Når det blåser mye og forbruket av strøm er lavt, klarer ikke strømnettet å utnytte all energien. Nå skal det forskes på å ta vare på denne strømmen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Vil ta imot 20 prosent mer

Hensikten er altså å kunne utnytte den miljøvennlige vindkraften bedre enn i dag.

– Det betyr at man vil kunne øke muligheten til å ta imot fornybar energi i nettet med ca. 20 prosent, sier Hirdes.

Allerede neste år er planen at de første stasjonære batteriene skal teste ut i Stavangerområdet. En annen mulighet er å utnytte batteriene til private elbiler, som står med kontakten i, hjemme hos folk.

– I dag benyttes jo elbiler bare ved at de lades fra nettet. I framtiden kan det være mulig å kjøre strøm begge veier: Det vil si at man også kan mate strømmen som er lagret i batteriene tilbake i nettet, på visse betingelser og til visse tider, og at man vil få betalt for det, forklarer Hirdes.

Smart Innovation Østfold

Styreleder i Styreleder NCE Smart Energy Markets Knut H.H. Johansen i showrommet til Smart Innovation.

Foto: Tom-Egil Jensen