Bompengeselskapet har henvendt seg til Statens Vegvesen med ønske om en snarlig avklaring av den framtidige strukturen. Dette innbefatter både hvor stasjonene skal stå, hvor mange det skal være, og i hvilken grad kostnader og bemanning kan begrenses ved bruk av ny teknologi.
Det er ikke klart når utredningen er ferdig, men styreleder Arne Øren i Østfold Bompengeselskap sier han venter et svar i løpet av de kommende månedene.
Ønsker lavest mulig kostnader
Bompengeselskapet ønsker de en løsning med så lave driftskostnader som mulig, slik at desto mer penger kan dyttes inn i selve nedbetalingen av veien. Øren ønsker ikke å legge fram noen konkrete føringer, det er mange hensyn som må tas.
- Legger en bare kostnadseffektive kriterier til grunn, så er den beste løsningen to stasjoner i Spydeberg, sier styreleder Øren. Det betyr i så fall at stasjonen i Slitu fases ut.
Trafikksikkerheten viktig
- Men selvsagt er det andre viktige ting å ta hensyn til, ikke minst hva som gir den beste trafikksikkerheten. Og dagens løsning ble lagt av de enkelte kommuner, og de samme demokratiske prosesser må ligge til grunn for en ny løsning.