I disse dager er det mye helikopteraktivitet over Østfold.
Jernbaneverket kartlegger grunnforholdene, der det nye dobbeltsporet i InterCity-nettet skal gå. Til det bruker de helikopter med avansert teknologi. Denne uka skal helikopteret skanne grunnforholdene Østfold.
Bruk av helikopter er enkelt og effektivt, forteller kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket, Hedda Nossen.
– Vi bruker nå helikopter for vi mener det er en effektiv og enkel måte for oss å få en grov oversikt over grunnforholdene i et større område. Hovedformålet vårt er å finne dybde til fjell. Vi håper også å finne data om hvor det for eksempel er leire og hva slags kvalitet det er på fjellet.
- LES:
Skanningen fra lufta kommer i tillegg til de vanlige grunnundersøkelsene som gjøres med borerigg.
Fra helikopteret som nå er i Østfold, henger en stor antenne.
– Helikopteret har med seg avansert utstyr for elektromagnetisk måling. Det fungerer på samme måte som en metalldetektor. Men i stedet for at vi kun får en tone av hva den finner, får vi nå en hel symfoni av informasjon om hvordan grunnforholdene er, sier Nossen.
Helikopteret flyr lavt og i lav hastighet.
– Utstyret kommer til å henge cirka 30 meter over bakken. De elektromagnetiske bølgene som brukes er ikke skadelig for mennesker eller dyr. Publikum vil kun høre vanlig helikopterlyd mens målingene pågår, sier Anne-Lise Berggren, geotekniker i Jernbaneverket.