Hopp til innhold

Det blir bomring i Fredrikstad

Til tross for Fremskrittspartiets motstand blir det bomring i Fredrikstad.

Video Bomring i Fredrikstad

Mandag fant gruppene i Arbeiderpartiet og Høyre sammen til et kompromiss og vedtok å gå inn for bompenger foran tordagens bystyremøte, for å få stemt gjennom en trafikkpakke for byen.

SV og Sp må være med

Forslaget ble vedtatt i gruppemøter i begge partiene mandag kveld. Men for å få flertall bystyret må både Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet stemme for kompromisset.

I følge Fredriksstad Blad støtter de to partiene det nye forslaget, mens Fremskrittspartiet blir stående på sidelinjen.

Biltrafikken må ned

I avtalen mellom Arbeiderpartiet og Høyre skal det jobbes mot et mål om å redusere den generelle biltrafikken fra dagens 77 prosent, til 66 prosent.

Dette skal skje ved at folk benytter seg mer av kollektivtrafikk.

– Vi går videre med veipakken fra 2007, sier Jon–Ivar Nygård fra Arbiederpartiet.

– Vi måtte ha en veiløsning

Høyres Bengt Morten Wenstøb, sier til NRK at de to partiene i utgangspunktet hadde mye til felles.

– Vi hadde en felles erkjennelse fra første stund om at en veiløsning for Fredrikstad må på plass. Da må vi ha en bompengeløsning i bunn. Det finnes rett og slett ingen annen løsning, sier Wenstøb.

Demonstrasjon fungerte

Ifølge de to politikerne inneholder den nye veipakken blant annet forslag om å gå inn for oppgradering av riksvei 110 fra Simo til Ørebekk, å gjøre ferdig Kråkerøyprosjektet, altså riksvei 108 helt frem til Kråkerøy kirke.

Gang- og sykkelsti på Kjøkøy bru, som innbyggerne demonstrerte for sist fredag, ligger også i pakken. Les: Stanset Hvaler-trafikken i fredagsrushet

– I tråd med rådmannens forslag, går vi inn for riksvei 109 helt opp til Sarpsborg. Det er en viktig prioritet. Vi går inn for bro over Glomma, i området Torp – Råbekken, forklarer Jon–Ivar Nygård.

– Strekningen Simo helt frem til St. Croix må koordineres med jernbanebygging. I det ligger det også implisitt å få på plass en ny jernbanestasjon. Det vil selvsagt ta tid, men det er viktig å få med, sier Nygård til NRK.