Med flere mosjonssyklister i store tog på veien, blir det flere farlige situasjoner, sier Fagereng.
Sykkelinteressen i Norge har økt voldsomt de siste årene.
Bare siden 2005 har antall konkurrerende syklister blittt fordoblet.
– Jeg og broren min syklet til Halden en gang. Da var det en passasjer som lente seg ut av vinduet og klappet til oss med en eller annen gjenstand, forteller Roger Rossing i Sarpsborg sykkelklubb.
– Mangel på forståelse
Rossing er både mosjonsyklist og yrkessjåfør, og sier han har opplevd farlige situasjoner på begge sider av konflikten.
Han mener bilister ikke forstår hvorfor sykkelklubber legger seg flere i bredden når de trener på veiene.
– Ved å ligge to eller flere syklister i bredden, slipper man situasjoner der en bil kan passere mellom to syklister, forklarer Rossing.
– Når man ligger èn i bredden blir folk fristet til å kjøre forbi, og da tar de ikke hensyn dersom det kommer et annet kjøretøy i møte, mener han.
– Syklisten mest utsatt
Leder for Grenserittet, Thor Fagereng, tror problemet ligger hos begge parter.
– Jeg tror de ikke respekterer hverandre, sier han.
Likevel understreker han at syklisten er betydelig mer utsatt en bilisten.
– Syklisten vil aldri vinne en sånn sak. Det er bilen som er størst og hardest, da er det syklisten som ligger igjen, sier Rossing.
– Det hjelper så lite at det er bilisten sin skyld når beinet er knekt eller verre.
Vil skape dialog
Mats Mikael Larsen i Statens Vegvesen region øst sier de ønsker å opprette en dialog mellom interesseforbund for syklister og bilister.
Han har tro på at konflikten kan løses.
– Jeg tror i utganspunktet at det er en situasjon som kan la seg løse. Det er vårt utgangspunk i alle fall, sier Larsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: