Hopp til innhold

– Byene avhengige av InterCity-utbygging

Nytt dobbeltspor på Østlandet er nødvendig for å hindre at bysentraene i landsdelen dør ut, mener jernbanekonsulent.

InterCity-tog på rødt lys

Jernbanekonsulent mener bygging av dobbeltspor er livsnødvendig for bykjernene.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Dobbeltspor på jernbanen i hele Intercity-triangelet på Østlandet vil være til fordel både for pendlere og miljøet. Jernbanekonsulent Tor Homleid i Vista Analyse tror det også kan vise seg å bli redningen for byene i regionen.

– Jeg tror veldig mange av bykommunene i Østfold og Vestfold er bekymret for at bysentrene deres taper i konkurransen mot E18- og E6-aksene. Det fører til at det blir veldig mye mindre handel i sentrum. Arbeidsplasser og boliger i sentrum skaper liv, og det livet utarmes gradvis i flere av disse byene, sier han til NRK.

Tror byene vil bli svekket

Mens E18 har blitt bygget ut i Østfold og Vestfold de siste årene, har biltrafikken økt. Toget har tapt markedsandeler både inn mot Oslo og mellom byene i de to fylkene, ifølge Homleid. Uten InterCity-utbygging, vil den utviklingen gradvis svekke byene mer og mer.

– Dersom man ikke bygger ut vil trafikkveksten tas med bil, og man vil stimulere en arealutvikling hvor næringslivet ønsker å etablere seg i nærheten av E18 i stedet for ved byene, sier han.

Homleid sier at InterCity-utbygging med dobbeltspor vil styrke byene på Østlandet.

– Et godt jernbanetilbud mellom byene bidrar til tettere og sterkere byer. Det vil bremse byspredningen vi ser i mange av byene i Østfold og Vestfold i dag.

– Sprengt kapasitet på veiene

Ole Haabeth på dobbeltspor

Fylkesordfører Ole Haabeth.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Men det er ikke bare av hensyn til byene at behovet for en utbygging av dobbeltspor blir stadig mer merkbart.

I Østfold er kapasiteten på E6 gjennom fylket i ferd med å bli fylt opp. Der må jernbanen rett og slett bygges ut for å ta en større andel av trafikkveksten, sier fylkesordfører Ole Haabeth (Ap).

– I løpet av 12–13 år er kapasiteten på E6 sprengt. Skrekkscenarioet for oss i Østfold er selvfølgelig at man begynner å snakke om seks- eller åttefelts vei gjennom fylket vårt.

Dette vil gå på bekostning av god matjord på moreneryggen Raet, mener Haabeth.

– Det er kanskje landets beste grønnsakjord, blant annet, så det er noe vi ikke ønsker. Da burde jernbanen være klar til å kunne ta over veldig mye av den transporten som nå går på vei.

– Dyre mil som gjenstår

Spørsmålet er hvor raskt det nye dobbeltsporet helt til riksgrensen ved Kornsjø sør i Halden kan bygges. Haabeth tror det kan skje innen 2027. Regiondirektøren i NHO i Østfold, Espen Evensen, frykter at det vil ta lengre tid.

– I første del av Nasjonal transportplan bygges det nå 15 kilometer med nytt dobbeltspor. Da har vi igjen nesten ti mil med dobbeltspor for å komme helt til Kornsjø.

Dette er en dyr strekning å bygge på, poengterer Evensen.

– En skal gjennom de tre store Østfold-byene. Dette gjør at det er ganske store, uavklarte spørsmål som det nå ikke ligger noen statlige forpliktelser til. Derfor er vi bekymret for om dobbeltsporet blir realisert innen 2030, som nå er den uttalte ambisjonen.