Hopp til innhold

Kun delvis jubel for Intercity

De kommende årene vil regjeringen bruke relativt sett mer av samferdselsbudsjettet på tog enn på vei.

Det blir bygget dobbeltspor til Fredrikstad innen 2024. Dette blir prioritert i nasjonal transportplan, og dermed har det kommet en sluttdato for intercity-utbygginga i Østfold.

Det blir dobbeltspor til Fredrikstad innen 2024.

Målet til regjeringen er blant annet kortere reisetid mellom Oslo og de nærmeste byene.

Det er den indre delen av det såkalte intercity-triangelet som trekkes fram når regjeringen skal skryte av jernbanesatsingen i Nasjonal transportplan.

– En kjempeseier for Østfold

Innen 2024 vil de rødgrønne ha dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar, noe som skal gi en reisetid på under en time, skriver VG.

– Jeg mener at det er en kjempeseier for Østfold at det blir en prioritering av jernbanen i Nasjonal Transportplan. Endelig har vi en sluttdato for dobbeltsporutbyggingen gjennom Østfold innen 2030, sier fylkesvaraordfører i Østfold, Per Inge Bjerknes til NRK.no.

– Dette betyr at vi i Østfold ikke ligger etter de andre fylkene.

Les også:

Per Inge Bjerknes og tog

Fylkesvaraordfører i Østfold, Per Inge Bjerknes mener at dagens melding fra regjeringen er en stor seier for Østfold.

Foto: Senterpartiet/Rainer Prang/NRK

Godt, men ikke godt nok..

Toppfarten på disse strekningene skal bli 250 kilometer i timen, og innen 2023 vil regjeringen ha avganger hver halvtime. Hva som må vike når flere regiontog skal passere gjennom en Oslotunnel der kapasiteten allerede er maksimalt utnyttet, sier de rødgrønne foreløpig ingenting om.

Videre i intercity-nettverket har regjeringen en ambisjon om dobbeltspor innen 2030, uten at det er spesifisert nærmere hvordan dette skal oppnås.

Selv om statsminister Jens Stoltenberg (Ap) utbasunerer at dette er jernbane-regjeringen, er ikke reaksjonene udelt positive.

Fremskrittspartiets Kjetil Solvik Olsen er glad det skjer noe med tog i Norge, men mener samtidig regjeringen er for lite ambisiøs.

– Vi mener det er mulig å ta mye større grep raskere, sier Solvik Olsen og vil bruke mer av oljefondet på infrastruktur.

– Opposisjonen sier at også de må nedjustere sine jernbaneambisjoner, så jeg mener at regjeringen her leverer. Det burde også opposisjonen innrømme, er svaret fra Per Inge Bjerknes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ketil Solvik-Olsen

Kjetil Solvik Olsen i Fremskrittspartiet.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Mer til bane

Venstre mener det fortsatt er håp for en full intercity-utbygging og mener det vil bli en valgsak.

– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter til Halden, Lillehammer, Skien, Kongsvinger og Hønefoss kan være på plass til 2025 om vi vil, sier nestleder Ola Elvestuen.

Han synes utbyggingen går for sakte og mener den store bøygen er mangel på langsiktighet og fullfinansiering.

Investeringer og drift av jernbane har i flere år stått for en drøy tredel av de samlede bevilgningene til vei og bane. Andelen har siden 2002 ligget på rundt 36 prosent. Nå skal den opp til over 40 prosent, etter det Dagens Næringsliv kjenner til.

Fordelingen av veibevilgninger mellom by og distrikt vil også bli endret i den kommende NTP-perioden, ifølge avisen.

Andelen til vei i og rundt storbyene vil bli foreslått økt, på bekostning av veiutbygging i distriktene. Senterpartiet skal ha gått med på dette.

Forrige uke kom det fram at regjeringen også går inn for å få fergefri europavei langs Vestlandet fra Kristiansand til Trøndelag innen 20 år. Dette er beregnet å koste 150 milliarder kroner.

Regjeringens melding er varslet til etter påske.

(NRK/NTB)