Hopp til innhold

Bomprisen vil fortsette å stige

Mens Kråkerøy-beboerne raser over en bompris på 24 kroner, varsler ordføreren at prisen bare vil bli dyrere og dyrere i årene som kommer.

Ny kråkerøybro

Da Stortinget godkjente planene for den nye broa i 2007, ble bomprisen satt til 20 kroner pluss pristigning. Nå har prisen økt.

Foto: Statens Vegvesen

Den nye Kråkerøy-broa skal finansieres ved innkreving av bompenger på vei inn mot sentrum, og det er er befolkningen på Kråkerøy som må betale gildet.

I dag ble det kjent at prisen for å passere bommene kommer til å svi i lommeboka.

En passering ligger an til å koste minst 24 kroner, noe beboerne på Kråkerøy reagerer kraftig på.

– Vi mener det er usolidarisk at en del av kommunen skal betale for dette - alene. Vi ser også med uro på at prisene øker så mye. Tar man totalsummen og deler på antall husstander, så blir kostnaden veldig høy, sier Frode Ramstad Johansen, leder av Kråkerøy lokalsamfunnslag.

HØR: Bompengesjokk i Fredrikstad

Vil stige ytterligere

Da Stortinget godkjente planene for den nye broa i 2007, ble bomprisen satt til 20 kroner pluss pristigning.

Når broa åpnes, fire år senere er 20 kroner - blitt til 24 kroner. Men beboerne på Kråkerøy har verre tider i vente.

Allerede i dag varsler ordfører Eva Kristin Andersen at prisen vil bli enda høyere etterhvert som årene går.

– Prisen for å passere bommen reguleres med prisnivået ellers i samfunnet. Så den vil stige ytterligere, sier hun til NRK.no.

Ledern av Kråkerøy lokalsamfunnslag er oppgitt.

– Det er vanskelig å forholde seg til disse avtalene og hva de vil bety i praksis fremover. Men politikerne burde være godt informert. For oss inbyggere blir det bare sjokk på sjokk, sier Ramstad Johansen.

Skylder på staten

Mens Kråkerøy-folket raser mot prisstigningen, går bro-prosjektet sakte men sikkert fremover.

Fundamententene til den nye broa er allerede godt synlige i elva, og i løpet av et års tid vil vippebroa være på plass.

Ordfører Eva Kristin Andersen mener det er lite kommunen kan gjøre med bomprisen, og gir Staten skylda.

– Da prosjektet ble vedtatt ble vi forespeilet at Staten skulle betale 50 prosent. I dag er det statlige bidraget nede i fire-fem prosent. Resten må innbyggerne i Fredrikstad og Kråkerøy betale, sier hun.

Hele Kråkerøyforbindelsen er nå i ferd med å sprenge de nyeste kostnadsrammene på 740 millioner. Da det hele ble satt i gang, trodde man at 470 millioner ville være nok.

DETTE MENER FOLK PÅ GATA OM BOMPENGENE:

Video Rett fre levra - 140410