– Dette her er grovt, sier Øyvind Ivar Grotterød.
Han leder Statens vegvesens seksjon for utekontroll i sør.
Mandag kontrollerte Statens vegvesen tunge kjøretøy på grenseovergangen ved Svinesund. Blant dem som ble stoppet, var en ungarsk sjåfør.
I frontruta på varebilen hang flere gjenstander. I tillegg var lasten dårlig sikret.
BØ: Det er neppe sjåføren som er avbildet her – snarere en overtrekksmaske trukket ned over setets nakkestøtte.
Foto: Statens vegvesen– Vi skjønner at sjåførene som bor i bilene i ukevis vil gjøre det litt hjemmekoselig, men han får vente med Halloween til han kommer tilbake til Ungarn.
– Det er veldig forstyrrende for sjåføren, ting som er i bevegelse i frontruta mens han kjører. Vi tenker primært trafikksikkerhet, og dette hører ikke hjemme i frontvinduet.
FINE GARDINER, MEN: Statens vegvesen har nulltoleranse for ting som reduserer sikten.
Foto: Statens vegvesenFikk bruksforbud: – Nulltoleranse
For at mannen skal kunne kjøre videre, må han ordne opp i førerhuset. Ifølge Grotterød var ikke ungareren særlig begeistret for å måtte fjerne pynten.
– Han var vel en herremann som var opptatt av Halloween og syntes det var spennende. Det kan jeg jo skjønne.
– Men når det gjelder innvendig i kjøretøyet, og spesielt i siktsonen, er det nulltoleranse for ting som henger, dingler eller på annen måte hindrer sikten.
Noen biter i det sure eplet og gjør som kontrollørene sier før de kjører videre. Andre velger å kjøre videre uansett – men da venter en større smell lenger inn i Norge, forklarer Grotterød.
Øyvind Ivar Grotterød i forklaringsmodus under en tidligere teknisk kontroll på Svinesund.
Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK– Vi har et kontrollsystem som fanger opp det. De blir stanset et annet sted, og risikerer da en anmeldelse.
Bremsefeil og dårlig sikret last
Ellers førte kontrollene på Svinesund og ved Ørje til funn av mer vanlig karakter.
Dårlig sikring av last er noe Vegvesenets kontrollører legger ned bruksforbud for flere ganger om dagen, sier Øyvind Grotterød.
Bremser og annet utstyr som er i dårlig teknisk stand, finner de også nær sagt under hver kontroll.
Blant annet ble en britisk bandbuss stanset der bremsene på tilhengeren ikke virket.
På bandbussens tilhenger virket ikke bremsene. Kontrollørene lot seg derfor ikke rokke.
Foto: Statens vegvesenEn litauisk trekkvogn med en tilhenger fra Nederland, lastet med 19 tonn rør, fikk også bruksforbud. Bussen hadde for få lastestropper, og de som var der, var montert feil.
Et polsk vogntog fikk bruksforbud fordi bremseklossene var slitt ned til stålet og i ferd med å løsne og falle av. Godset var heller ikke skikkelig sikret. Et annet polsk vogntog hadde også feil på bremsene, i tillegg til å være 11 tonn overlastet
Og snart kommer vinteren, med alt dét har å si for vær og føre.
– Ja, da er det nulltoleranse igjen, sier Grotterød.