Kvinnen ble først anklaget for underslag av 1,3 millioner kroner fra fergeselskapet Bastø Fosen. Da hun møtte i retten, var anklagene redusert til underslag av 131.000 kroner. I Moss tingrett ble kvinnen blankt frifunnet.
I en dommen fra Moss tingrett kommer det fram flere eksempler på dårlig pengehåndtering i fergeselskapet. Ansatte i Bastø Fosen brukte ryggsekk for å frakte tusenvis av kroner mellom banken og billettluka i Moss.
Dommen frikjenner den unge billetøren, som var tiltalt for underslag fra Bastø Fosen.
Redusert tiltale
Først ble den unge kvinnen anklaget for å ha underslått 1,3 millioner kroner. Så ble beløpet redusert til 600.000, så til 300.000 kroner.
Den deltidsansatte billettøren endte opp med bli tiltalt for underlag av 131 000 kroner.
Rutinene ble kritisert
I dommen kommer det fram at selskapet hadde lite tilfredstillende rutiner for håndtere billetter og penger: Billettørene gikk selv i banken og hentet vekslepenger, minst 20.000 kroner. Disse bar de i ryggesekker gjennom Moss by.
Billettørene hadde egen safe i bua nøkkel til registreringssystemet for billettsalg. Når vakta var omme på kveldstid, kunne billettøren ha innkassert flere hundre tusen kroner.
Pengene ble lagt i en pose, kvitteringen fra posen satte billettøren i en perm. Her kunne det ofte være gjort overstrykninger og permen var ikke nedlåst.
De ansatte på brygga leverte pengene til styrmannen på ferga. Noen ganger kunne pengene til og med bli liggende i billettluka natta over.
Dette kommer fram i dommen fra Moss tingrett. Der blir det også fortalt at det sjelden var revisjon i selskapet og at det kunne gå opptil et halvt år før ansatte fikk vite at innbetalingene ikke stemte. Tiltalte opplevde blant annet at 700.000 i inntekter av feilført på en annen person i Bastø Fosen.
For dårlig etterforskning
Når retten frikjenner kvinnen, er det først og fremst fordi hun måtte levere fra seg alle kvitteringer og liknende da selskapet anklaget henne for underslag. Hun mistet altså tilgang til viktig bevismateriale.
Papirene fikk Bastø Fosens revisjonsfirma, og politiet baserte senere sin tiltale på deres rapport og noen få avhør - altså uten egentlig etterforskning - i følge dommen.
For dårlig opplæring
Dommen i Moss tingrett konkluderer med at opplæring av billettøren var for dårlig. Rutinene betegnes som mangelfulle og det er ikke dokumentert at kvinnen har hatt noe påfallende forbruk, verken da underslaget skulle ha foregått eller etterpå.
Hun ble frikjent for underslag og dommeren mener tvilen er så sterk at Bastø Fosen heller ikke har krav på erstatning.
Vurderer erstatningskrav
Den firkjente kvinnen vurderer nå å krever erstatning.
Hun måtte gå på dagen da fergeselskapet anklaget henne for underslag. Advokat Even Rønvik som forsvarte henne, sier hun både tapte penger i oppsigelsetiden og mistet mulighet til å søke arbeidsledighetstrygd da hun ble avskjedighet.