Hopp til innhold

Allsang-millioner drysser over Halden

"Allsang på grensen" har hatt en markedsføringsverdi på flere titalls millioner for Halden.

Fredriksten festning, Halden

- Etter fire år med arrangementet er de fleste i Norge vitende om at 'Allsang på Grensen' arrangeres på Fredriksten festning i Halden, sier byens ordfører.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fra 2007 har TV2 hatt sine "Allsang på grensen"-programmer fra Fredriksten festning i Halden.

Folk har strømmet til på opptaksdagene, og millioner har sittet foran tv-apparatene og sett kjente norske og utenlandske artister opptre med hits fra scenen som er bygget på festningen.

- Det har vært en enorm suksess for kommunen. Vi vil gjerne at dette fortsetter også neste år, sier Halden-ordfører Per-Kristian Dahl til nrk.no.

Les også:

Lena Meyer-Landrut i Eurovision-finalen

Mange kjente innen- og utenlandske artister medvirker i allsang-programmene. I år besøkte også vinneren av Eurovisons-finalen, Lena Meyer-Landrut, Halden.

Foto: DANIEL SANNUM LAUTEN / Afp

Halden = sol og sommer

I 2009 var det det rundt 50 000 besøkende til de sju opptaksdagene for "Allsang på Grensen" på Fredriksten festning, og det var drøyt 10 millioner tv-seere til sendingene på TV2.

- Det er ingen grunn til å tro at 2010 er noe dårligere oppslutninsgmessig. Det har vært sju sendinger med rundt 7 000 besøkende i snitt på opptaksdagene, forteller prosjektansvarlig i Halden kommune, Gina Finsrud, til nrk.no.

Hun mener Halden med disse programmene nå forbindes med sol,
sommer, glade mennesker og allsang, og kan slå i bordet med tydelige tall for å underbygge det.

- Fra 2007, da dette startet og framover til og med i år, har vi merket stadig økende belegg på hoteller og campingplasser. Vi har statistikk på større omsetning i butikker og på restauranter på opptakstaksdagene til tv-programmene, forteller Finsrud.

Les også:

Flest tilreisende

Flere arrangører samarbeider om felles markedsføring og logistikk knyttet til arrangementene, og også hoteller i Fredrikstad, Moss og Strømstad nyter godt av "Allsang-suksessen" i Halden.

- Dette kan gjøres til et enda større "Østfold-prosjekt" og det jobbes det med, sier Finsrud.

Det har totalt vært 138 000 personer på Allsang i Halden fra 2007-2009, og i 2009 var rundt 29 000 publikummere som var tilreisende (bostedsadresse utenfor Halden).

- Andelen tilreisende publikum øker for hvert år, og flere næringer merker dette direkte på omsetningen, sier Gina Finsrud.

Allsang på grensen Halden

Halden kommune har gort en del investeringer knyttet til arrangementene på Fredriksten festning, der 'Allsang på grensen'-scenen (bildet) er rigget opp.

Foto: Rainer Prang / NRK

Enorm markedsføringsverdi

I en rapport utarbeidet av studenter ved Høgskolen i Østfold om "Allsang på Grensen" slås det fast at sangarrangementene i TV2 har gitt enorm markedsføringsverdi for Halden kommune.

I 2009 var det i alt 1 292 artikler som omtalte "Allsang på Grensen". Dette tallet er kommet frem gjennom en undersøkelse der 130 papirmedier, rundt 800 nettaviser og nettsider og NRK, TV2, P4 er kartlagt, viser rapporten.

Den samlede markedsføringseffekten for "Allsang på Grensen" i 2009 var på 34,7 millioner kroner. For Halden nevnt i sammenheng med "Allsang på Grensen" i 2009 er verdien på 9,9 millioner kroner, forteller rapporten.

- Markedsføringsverdien var altså i 2009 34-35 millioner for avisoppslagene. I tillegg kommer verdien av tv-sendingene, sier Gina Finsrud.

Allsang 2011

- Det er gjort en del investeringer forbundet med aktivitene på Fredriksten festning. Dette er jo blant annet utstyr som kan benyttes i flere år framover, også til andre arrangementer, sier ordfører Dahl.

Han peker også på at det lokalt er etablert en stor kunnskapsbase knyttet til allsang-arrangementene i form av at lag, foreninger og enkeltpersoner, som står for deler av håndteringen av "Allsang på grensen" - det være seg vakthold eller andre oppgaver, er involvert.

- Dette gjør at Halden står godt rustet til å ta imot store arrangementer, og vi har fått anledning til å vise dette i praksis siden 2007 knyttet til Allsangen på Fredriksten, sier han.

Lokale lag og foreninger jobbet inn over 960 000 kroner til klubbkassene i 2009, viser tall i en rapport fra prosjektledelsen.