– Jeg mener at all utenlandsk tungtransport bør stanses og kontrolleres på grensa. Hvis de ikke har utstyret i orden, så bør de ikke slippe inn i landet, sier distriktsleder i Østfold, Paal-Gunnar Mathiesen.
Han bekrefter at de da må jobbe for en lovendring, dersom forslaget skal bli en realitet.
LES OGSÅ:
Skal ta saken videre
– Noe må gjøres for å unngå ulykkene som skjer med utenlandske vogntog. Dette må jobbes med og jeg kommer til å ta dette videre, sier han.
Utrykningspolitiet fortalte i går at de ikke tør å stanse vogntog på norske motorveier av hensyn til egen sikkerhet.
UP skulle gjerne ha stoppet så mange som mulig, men de gjør det nesten aldri. Det er rett og slett for farlig å stoppe tungtrafikken her.
På motorveiene i dag er det få plasser der UP kan foreta sikre kontroller. F.eks Første kontrollsted etter riksgrensa er 8 mil unna, i Akershus.
– Jeg er enig med UP at dette er farlig. Det er fullt mulig å bygge kontrollplasser i Østfold. Ved bomstasjonen på Raukerud er det nå stor plass til å bygge, mener Mathiesen.
- LES OGSÅ: UP tør ikke stanse lastebiler på E6
Ikke planlagt flere kontrollposter
På motorveiene i dag er det få plasser der UP kan foreta sikre kontroller. For eksempel er første kontrollsted etter riksgrensa på Svinesund åtte mil unna - i Akershus.
Foreløpig blir det heller ikke flere.
– Per dags dato har vi ingen slike planer. Da må vi ha en nærmere dialog med politiet for å få rede på hva som er behovene og ønskene fra deres side, sier Roar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
Men UP mener det må settes i gang strakstiltak. Den voldsomme ulykken i Sverige, kunne like gjerne ha skjedd her i Norge.
Utrykningspolitiet synes yrkessjåførene tar for lite hensyn både til fart, føre og avstand.