Hopp til innhold

– Minst 30 år før ny vei

Leder i regionrådet i indre Østfold tar initiativ til å samle alle ti kommunene i kampen for ny vei fra Askim til Sarpsborg. Men flere av kommunene vil utbedre nåværende veier først.

– Jeg tror nok at Aremark og Rakkestad vil tjene mindre på dette, enn Eidsberg, Askim, Spydeberg, Hobøl og Skiptvet, sier Knut Espeland, leder for regionrådet i indre Østfold.

Krf-politikeren har tatt initiativ til at de ti kommunene i regionrådet skal kjempe sammen for en ny tverrforbindelse mellom indre og ytre Østfold.

Sterkere knyttet til ytre Østfold

17. april skal ordførerne samles for å diskutere en felles uttalelse til den regionale transportplanen for Østfold.

– Vi mener at for fylket så er det vesentlig at de 60.000 innbyggerne i indre, som er sterkt voksende med press fra Follo og Oslo, blir knyttet sterkere til ytre slik at vi får en dynamisk utvikling i Østfold, sier Espeland.

Forslaget om en ny tverrforbindelse fra Askim, via Skiptvet til det nye sykehuset på Kalnes i Sarpsborg kom fra ordføreren i Skiptvet, Svein Olav Agnalt (Ap) og gruppeleder for Arbeiderpartiet i Askim, Trygve Westgård.

Den viktigste forbindelsen

Ordførerne i Aremark, Marker og Rakkestad sier at de får liten nytte av en ny vei i det daglige. De vil likevel støtte forslaget, men vil prioritere utbedring av eksisterende veier først.

– For Rakkestads vedkommende er det utbedring av riksvei 111 fra Sarpsborg via Rakkestad til Mysen, og så har vi stamveien forbi Trøgstad og opp til Fetsund. Det er også en veldig viktig tverrforbindelse, sier ordfører i Rakkestad, Ellen Solbrække (Ap).

Ordfører i Aremark, Geir Aarbu (Sp) framhever riksvei 21 mellomo Ørje og Halden som den viktigste forbindelsen til E 6 og E 18 for hans kommune.

Ordfører i Marker, Stein Erik Lauvås (Ap) sier at Marker kommune vil prioritere rv. 111 mellom Mysen, Rakkestad og Sarpsborg. Men på sikt ser han at det vil være nyttig med en ny vei fra Askim til Kalnes i Sarpsborg.

– Planlegging tar tid

– I forbindelse med samhandlingsreformen har vi planer om fellestjenester på omsorgssiden, altså sykehussiden, i Askim, så pasienter fra Marker får en kortere og bedre vei mot det nye sykehuset på Kalnes, sier Lauvås.

Han framhever at det er viktig at politikerne har planer for veiene i fylket, både på kort og lang sikt. Lauvås tror at en ny vei mellom indre og ytre Østfold kan stå ferdig om 10- 15 år. Ordfører i Rakkestad, Ellen Solbrække tror det vil ta 30 år.

– Vi vet det når det gjelder å planlegge nye veier at det tar lang tid. Det er ikke så flust med penger. Det skal bygges ut mye i Østfold: E 18 skal gjøres ferdig, tog på vestre linje og utbedre østre linje, så vi snakker om langt fram i tid.

Men Solbrække understreker at det er viktig å tenke framover og ha planer klare i skuffen.