Frem mot fylkestingsvalget møter vi listetoppene på bussen ettersom kollektivtilbud er fylkeskommunens ansvar.
Listetoppen for Miljøpartiet De Grønne, Erik Skauen, lover å sette miljøsaken først i ett og alt. Denne formiddagen har han derimot tatt bilen til bussholdeplassen.
Ikke en miljøpolitiker verdig?
– Nei, det kan du si. Jeg er på ingen måte en helgen. Jeg tar altfor lite buss selv, men håper det blir mer av det i fremtiden.
Vil bygge ut
I det han går på bussen forteller Skauen at han til gjengjeld har lyst til å skape endring slik at det kan bli lettere å ta buss.
Du var kanskje ikke kjent med prisen heller? 40 kroner, hva synes du?
– Det er greit for meg som er voksen og tjener helt normalt, sier han, men understreker at det ikke bør koste mer.
Miljøpartiet De Grønne stiller liste i 12 av Østfolds 18 kommuner. Kollektivtrafikk er viktig for partiet.
– Vi ønsker en utbygging av busstilbudet i mye større grad. Vi vil ha flere busser og gjøre det billigere for ungdom. Vi vil at kollektivfeltet skal prioriteres i større grad.
Skauen mener at man ved å bruke budsjettet til veiutbygging kan prioritere annerledes og endre både bybildet og samferdselsbildet.
Blokkuavhengige
Det er nok mange som spekulerer i hvem partiet kan samarbeide med. Selv mener de alle, så lenge miljøsaken prioriteres.
– Vi er blokkuavhengige så man trenger ikke velge side før man velger miljø, man kan velge miljø først.
Skauen understreker at de ikke driver med en lurestrategi.
– Jeg kan oppriktig si at hvis jeg kommer inn på fylkestinget, så skal jeg støtte partiene som har den beste miljøpolitikken.
Men du vet vel hvem som ligger dere nærmest?
– Jeg vet hva fylkesprogrammene sier om bærekraftighet, miljø og fokusområder, men jeg vet ikke fra sak til sak hvilke partier som har mest å gi med tanke på miljø.
Minst mulig biltrafikk
Skauen sier partiet har en helhetspolitikk, men hva er Miljøpartiet De Grønnes løsning på etterslepet på vedlikehold av veier når de selv ikke ønsker noe særlig trafikk på veiene?
– Vi ønsker gode trafikksikre veier, vi ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og trafikksikring av allerede eksisterende vei.
Hvor skal man ta pengene fra?
– Vi kan ta pengene fra det vi sparer på å ikke bygge ny vei. Hvis vi ser det i fremtidig perspektiv, nå må man ha firefeltsveier, hva må man ha om 20 år? Må vi ha åtte felt gjennom Fredrikstad og Sarpsbog? Hvor skal det ende? Vi må legge om kursen.