Hopp til innhold

- Viser behovet for redningsskøyta

Generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene, mener Bastøfergas motorstopp kunne fått alvorlige følger.

Bastøferga måtte slepes

Den 109 meter lange ferga måtte slepes nesten helt frem mot land av redningsskøyta 'Odd Fellow II'. - Flaks vi var tilstede, sier Øyvind Stene, generalsekretær i Redningsselskapet.

Foto: Ole Andreas Thrana

"Bastø II" var på vei fra Horten til Moss da ferga fikk motortrøbbel midtfjords fredag ettermiddag.

Den 109 meter lange ferga måtte slepes nesten helt frem mot land av redningsskøyta "Odd Fellow II".

LES: Bastøferga stoppet - måtte slepes

- Ferga var femten minutter fra å være i fjæresteinene. Hvor farlig det kunne ha blitt er vanskelig å si, men det kunne ha gått hull på noen tanker, og i verste fall forårsaket en stygg oljeforurensing i området, sier Stene til NRK Østfold.

Mindre penger til Redningsselskapet neste år kan føre til at det blir færre redningskøyter, og dermed redusert beredskap langs kysten.

LES: Skippere frykter for sikkerheten

Generalsekretæren mener at fredagens hendelse viser at det er stort behov for redningsskøytenes tilstedeværelse.

- Kunne tatt en time

- En profesjonell slepebåt kunne ikke kommet før etter en time. Det kunne vært for seint. Denne gangen var vi heldigvis tilstede og fikk tatt slep, sier Stene.

Han mener redningsskøytene er unike i sitt slag i Norge.

- De går fort, har slepekapasitet og er utstyrt og designet for å redde liv i sjøen, understreker han.