Hopp til innhold

- Vil forsinke utbygging med flere år

Jernbaneverket følger opp kritikken av et KrF-forslag fra Sarpsborg om en alternativ trasé for dobbeltsporet mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

Anne Siri Haugen, Jernbaneverket

En ny utredning for traseen mellom Fredrikstad og Sarpsborg må blant annet stortingsbehandles. Og det vil ta årevis, sier Jernbaneverkets prosjektdirektør Anne Siri Haugen.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Jernbaneverket slår en ny spiker i kista for dem som håper på dobbeltspor over Rolvsøy i stedet for gjennom Fredrikstad og Sarpsborg. Det er KrF i Sarpsborg som har relansert den alternative traseen med stasjon midt mellom de to byene, men de har fått liten politisk støtte.

Nå fastslår også prosjektdirektør Anne Siri Haugen i Jernbaneverket at forslaget vil forsinke utbyggingen.

– Det krever en ny behandling på Stortinget i forkant. Det vil ta ekstra tid å ta det valget en gang til. Det er snakk om flere år.

Går for dagens løsning

I går besøkte Jernbaneverket fylkeshuset i Sarpsborg for å orientere om hvordan det ligger an med planleggingen av InterCity gjennom Østfold. Nok en gang ble det reist spørsmål om en alternativ trasé med felles stasjon for Fredrikstad og Sarpsborg på Rolvsøy.

Men Haugen anbefaler ikke den løsningen.

– Vi har sett at det å legge ene jernbanelinje som treffer best mulig i de største byene er det som gir størst passasjergrunnlag, fortsetter Haugen.

– Banene skal gi størst mulig samfunnsnytte for de investeringene som gjøres, så vi står for dagens løsning.

Haabeth: – Vi har ikke tid til dette

Fylkesordfører Ole Haabeth har gjentatte ganger sagt at det er uaktuelt å diskutere dobbeltsportraseen på nytt. Tidligere i uka kom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med lignende signaler – han er ikke interessert i å sette prosjekter på vent som følge av evigvarende interne diskusjoner.

Haabeth er glad for at også Jernbaneverket avviser planene. Vi har ikke tid til flere forsinkelser nå, sier fylkesordføreren.

– Vi ser at E6 er i ferd med å fylles opp, rundt 2020 er det ikke mer kapasitet på E6. Da må jernbanen på plass som et alternativ til både person- og godstransport.