Les også
Mandag morgen denne uka ble virkelig en mandag morgen for tusenvis av bilister fra Sarpsborg i Nord til Hvaler i Øst.
En alvorlig trafikkulykke på Fredrikstadbrua viste alle at veinettet i Nedre Glomma-regionen er overbelastet og skjørt.
Tusenvis av arbeidstimer gikk tapt, varetransport og busser stoppet opp. Lokalsamfunnet stod rett og slett stille.
Bompenger
Senere samme dag sa ordfører Ole Haabeth i Fredrikstad til oss her i NRK Østfold at det er på høy tid å diskutere bompengespørsmålet, og at det bør komme et vedtak allerede i mai.
Det er to ord en lokalpolitiker ikke bør ta i sin munn i et valgår. Det ene er eiendomsskatt. Det andre er bompenger.
Haabeth, slo fast at det haster å få skikk på veinettet, og at bompenger er eneste løsning.
Trafikkaos vil fortsette!
Dagen etter fikk han støtte fra Høyre og andre partier.
Tilbake stod Fremskrittspartiet og Onsøylista som ikke overraskende mener folkeavstemming må avgjøre spørsmålet.
Men det tråkige er at bak folkeavstemmingsutspillet er det ingen alternativer. Så hva slags trafikkkaos får vi når folk stemmer nei. For det gjør de jo!
Hva om 10-20 år?
Også Sarpsborgs ordfører Jan Engsmyr forsøkte seg på noe av det samme som Haabeth i januar, med spørsmål om bompengefinansiering av den nye Sarpsbrua.
Men han fikk nei fra Høyre og Fremskrittspartiet. Så der er saken foreløpig død. Mens veksten i privatbilisme i Nedre Glomma er den største i landet.
Så la oss leke videre med tanken på hva som skjer i Nedre Glomma hvis det ikke blir bompenger.
Hvor er regionen da om 10 til 20 år? Er vi kjent som det syklende folket, eller lever vi fornøyde i vårt eget kaos?
Et fortåelig prinsipp, men..
Jeg, som mange andre, hadde en forestilling da jeg var mindre om at stedet jeg bor på var verdens midtpunkt. Det kan virke som om noen tror det i godt voksen alder også.
At Nedre Glomma har så stor tiltrekningskraft på folk og næring at vi uansett er å foretrekke fremfor andre.
Bompengemotstandere er prinsipielt enige om at det er forkastelig å betale bompenger så lenge vi betaler så mange andre skatter og avgifter på bruk av bil. Det er et forståelig prinsipp.
Men dessverre er dette prinsippet avskaffet i Norge for mange år siden. Det er jo nettopp derfor det bygges så mange veier nå. De er bompengefinansierte.
Og da er det modig av de som tror at finansieringsprinsippene for veibygging endres bare fordi nettopp VI er i mot!
Skal vi betale eller stå imot?
Så tilbake står spørsmålet: Skal vi, møre som vi er nå, betale bompenger og få oss noen nye veier. Eller skal vi stå i mot?
Det siste er jo veldig fristende, og mye billigere. Kanskje trafikkaoset til og med kan bli en turistattraksjon om 20 år.
Mens alle andre byer og områder i utvikling har bygd bomveier og har betalt de ned for lengst, kan vi rett og slett fortsatt være verdens midtpunkt!
Sånt er det sikkert penger i! Bare de som vil se på kommer seg hit!
God helg!