– Hvis man kjører båt og ser et isfjell i nærheten, så er det kanskje greit å se litt på kursen før man treffer isfjellet. Vi har jo sett film om hvordan det kan gå, sier kinosjef ved Fredrikstad kino, Jørgen Søderberg Jansen.
Publikum ved kinoen har sviktet i første halv år i år, samtidig som det må pusses opp for millioner. Kinoen flyter fortsatt, men Søderberg Jansen ser at en av landets mest suksessrike institusjoner taper mot digitale medier.
– Film er mer tilgjengelig enn noensinne, og da må man se hvordan man skal møte det.
- Les også: Kan bli ny kinorekord i Fredrikstad
– Svinger mer enn før
Fredrikstad kino har tidligere blitt kåret til Norges beste kino åtte år på rad og totalt elleve ganger. Nå skal alt fra et mindre tilbud til salg av den 10 år gamle kinoen vurderes.
– Man kan for eksempel sørge for at opplevelsen ved å gå på kino er så god som mulig. Eller så kan man også se på om vi kan drive kinoen så billig som mulig, så vi ikke er avhengig av så mange besøk.
I fjor hadde kinoen et av sine dårligste år med rundt 258.000 besøkende. I første halvår i år er det enda færre, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det bekymrer kinosjefen.
– Det som er bekymrende er at besøket svinger mer enn før. Forskjellen på en god og en dårlig er mye større enn tidligere.
- Les også: Hællæwood blir til Hollywood
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Utelukker ikke salg
Leder av kulturutvalget i Fredrikstad, Camilla Eidsvold er klar på at man bør bruke mer penger på få flere i kinosalen.
– Vi må sørge for at vi er like moderne som vi har vært hele tiden. Vi må være i forkant og investere i både folk og materiell som gjør at vi får et godt og bredt tilbud.
– Det er noe spesielt med å sitte i en sal sammen med mange fremmede og oppleve noe på en stor skjerm med mye lyd. Det skal vi bevare for kinoen i fremtiden, sier hun.
Bengt Morten Wenstøb i Høyre utelukker ikke et salg av kinoen.
– Hvis man skal se på kinoens fremtid, så tror jeg at man må være åpen for alle løsninger. Men først og fremst er det viktig at man tenker på kulturaspektet og verdien av filmformidling. En ting som er utfordrende er nisjefilmer, som kanskje ikke trekker så mange besøkende, men som allikevel er viktige kulturelt sett.
- Les også: Verdensrekord: Så 38 filmer i ett strekk