Et bredere tilbud av meieriprodukter i Skandinavia kan bli resultatet av at svenske Arla går sammen med britiske Milk Link og tyske Milch-Union Hocheifel.
De internasjonale matvarekjedene snuser på det skandinaviske markedet, og Nestle har allede kjøpt opp sentrale varemerker og vurderer å kjøpe Frionor fra et engelsk konsern.
Dermed øker trykket på norske landbruksprodukter ytterligere, og norske landbruksprodukter kan på sikt bli priset ut som følge av EØS-avtalen, skriver Nordensnyheter.no.
Nordensnyheter.no er en økonomiavis med særskilt fokus på fusjoner og oppkjøp, samt kultur over grensene.
Les også:
Øker varesortimentet kraftig
Arla Foods konsernsjef i Norden, Peder Tuborgh, sier til det svenske nyhetsbyrået TT at det blir et bredere tilbud av av meieriprodukter - men trolig ikke lavere priser, som følge av den nye europeiske storfusjonen som også omfatter nordisk landbruk.
Meierikonsernet Arlas kooperative eiere i Sverige, Danmark og Tyskland økes fra 8 024 til omkring 12 300 eiere i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia, Luxembourg og Storbritannia.
- Dermed øker muligheten til å eksportere produkter fra Sverige og Danmark, og tilbudet til norske kunder i Strømstad og Danmark øker kraftig, sier Peder Tuborgh.
Ferske meiriprodukter fra Tyskland blir å finne i svenske og danske butikkhyller.
Les også:
Europas største til Norden
Det franske meierikonsernet Lactalis kjøper svenske Skånemejerier for SEK 1,1 milliarder kroner.
Når Lactalis vender blikket nordover, betyr det at Europas største meierigigant er på vei inn i Norden med stor tyngde.
I et samarbeide med den sveitsiske matvaregiganten Nestle skal man levere ferskvare i Norden, skriver Nordensnyheter.no.