SE OGSÅ: |
ALT OM: |
De ansatte mener det er håpløst å bruke millioner på å lage en ny merkevare av det gamle fengselsvesenet, når det er andre ting departementet heller burde bruke penger på.
- Kunne brukt pengene på andre ting
- Vi mener vel at skattebetalernes penger kunne vært brukt på en litt annen måte. Det finnes mange hull å putte penger i i kriminalomsorgen framfor å endre på en logo, det er bare helt meningsløst, sier fengselsbetjent Ola Solberg.
Mellom de daglige rutiner har de ansatte slåss lenge mot ombyttingen, uten noe særlig nytte. Ved årsskiftet skal de nye merkene sys på. Prisen er på to millioner, må uniformene byttes øker prisen til fem millioner.
- Synes det er viktig med jakkemerker
- Vi har beregnet at det vil koste rundt to millioner å sy om uniformene med nye merker. Kriminalomsorgen har en ramme på i underkant av to milliarder kroner, så vi synes det er riktig å bruke noen få millioner kroner på jakkemerker, sier direktør i kriminalomsorgsavdelingen i Justisdepartementet, Unni Gunnes.
Det blidgjør ikke de ansatte i Moss. Her måtte de si opp de fleste internettabbonnementene sine fordi det ikke var penger til slikt. Tellerskritt og kjøretid må holdes lavt for å få budsjettet til å gå opp. Oppjustering av sikkerheten for innsatte og ansatte uteblir.
- Bruker man fem millioner, så bruker man fem millioner. Det hadde vært mye vi kunne brukt de pengene til. Vi kunne kanskje gjort soningsforholdene bedre for dem som er innsatte. Vi har jo for eksempel endel som deler celle på grunn av plassmangel, og de hadde nok satt pris på å slippe det, sier Solberg.