Hopp til innhold

Får ikke kvittet seg med bomstasjonene

Hobøl Frps gruppeleder Håvard Jensen liker dårlig at fremtidige reisende på E18 må passere fem bomstasjoner på turen gjennom Østfold.

Håvard Jensen E18
Foto: Tomas Berger / NRK

– Jeg jobber hver dag med å henvende meg til Samferdselsdepartementet med å minne dem på at vi faktisk har gått til valg på at vi ikke skal ha bompenger.

Fjernet bomstasjon

I slutten av januar var statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) med på å fjerne en bomstasjon fra E39 ved Gjemnes i Møre og Romsdal. For Østfold sin del sitter slike tilstelninger litt lengre inne.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Like fullt må Håvard Jensen nå leve med konsekvensene av at Fremskrittspartiet har havnet i en maktposisjon, men uten å være den dominerende kraften. Frp fikk nok stemmer til å sikre borgerlig flertall denne stortingsperioden, men ikke flere enn at de nå må svelge en del av kamelene som ble stilt opp i valgkampen.

En ny sjanse for Jensen til å snakke med departementet kommer i morgen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøker Østfold i morgen, og E18 er første post på programmet om morgenen.

De fleste har fått viljen sin

Jensen sier at velgerne ikke har grunn til å føle seg lurt – over 80 % av dem stemte på partier som går inn for veifinansiering med bompenger.

– Dette sier noe om styrkeforholdet i regjeringen, sier Jensen.

– Det er fire partier som styrer regjeringens vinklinger. Tre av dem er bompengetilhengere, vi er de eneste motstanderne.

51 kroners gjennomreise

Når E18 er ferdigstilt gjennom Østfold skal den ha kostet nesten seks og en halv milliarder korner. Bommer på nye E18 gjennom indre Østfold skal drive inn 51 kroner fra hver personbilfører som tar turen fra riksgrensa og inn i Akershus, og det skal førerne betale fram til 2031.

Elin Bustnes Amundsen

Fem bomstasjoner betyr at folk betaler alt etter hvor langt de skal kjøre, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Det er fem stykker, med betaling i begge retninger, forteller Vegvesenets prosjektleder, Elin Bustnes Amundsen.

– Det vil koste ca. 51 2013-kroner. Dette er det politikerne har bestemt, og vi forholder oss til det.

– Her vil det være 10 prosent rabatt for de med brikke i bilen. Det er lagt opp til at du betaler etter hvor langt du kjører, i stedet for å passere en bomstasjon og betale 51 kroner uansett.

Vil 'begrense skadene'

Også Jensen er innforstått med at bommene blir stående til veien er nedbetalt. Han anser at partiets oppgave nå er å drive med skadebegrensing, i for m av å slåss for lavere utbyggingskostnader, lavere rentekostnader, og lavere byggekostnader. Dermed blir regningene mindre, og bommene vil bli borte desto fortere.

– Det er jo slik det er, så lenge folk har stemt et Frp i regjering med 16. 5 % oppslutning. Jeg sa det også før valget: Det blir ingen endringer uten et sterkt Frp i regjering. Og jeg fikk rett.