Hopp til innhold

E18 forbi Sandvika sprekker med 3 milliarder

E18 videre ut av Oslo blir 3 milliarder kroner dyrere. Nå er hele prosjektet forbi Sandvika utsatt. SV, MDG og Rødt krever skroting.

dEzleykyfYg

SANDVIKA: Etappe to skal legge motorveitrafikken i tunnel under Sandvika med underjordisk kobling til E16.

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Det er etappe 2 av den omstridte motorveiutbyggingen vestover som nå blir utsatt. Byggingen av første del mellom Lysaker og Ramstadsletta er godt i gang.

I neste etappe skal blant trafikken på E18 legges i tunnel under Sandvika.

Sandvika sjøfront (annen versjon), mulighetsstudie fra Norconsult

BRISTER DRØMMEN? Slik kan Sandvikas sjøfront bli uten E18, ifølge en mulighetsstudie fra Norcosult for Bærum kommune.

Illustrasjon: Norconsult

Tre milliarder på ett år

Kostnadsanslaget fra november 2021 var på 12,2 milliarder kroner.

– Det nye kostnadsanslaget for strekningen på E18 mellom Ramstadsletta og Nesbru, som ble gjennomført i november 2022, viser en kostnadsøkning på rundt tre milliarder kroner sammenlignet med tidligere anslag fra november 2021, sier prosjektsjef Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Vegvesenet oppgir tre årsaker til kostadssprekken:

  • Økte enhetspriser i markedet
  • Underestimerte byggherrekostnader
  • For lav usikkerhetsavsetning i tidligere anslag

En prisøkning på tre milliarder kroner gjør at Statens vegvesen nå må ta en fot i bakken og snu alle steiner for å få kontroll på kostnadene.

– Det betyr at prosjektets framdrift må forlenges. Nøyaktig konsekvens har vi enda ikke helt oversikt over, men det må vi komme tilbake til, sier Hedalen.

Langt fram i tid

Tom Hedalen, prosjektsjef E18 Vestkorridoren

E18-SJEF: Tom Hedalen er prosjektsjef for E18 Vestkorridoren i Statens vegvesen.

Foto: Statens Vegvesen

Den første etappen ut av Oslo til Ramstadsletta skal være klar til bruk i 2027-2028.

Tom Hedalen sier til NRK at det uansett ikke er realistisk å starte bygging videre vestover mot Sandvika før det tidspunktet.

Han sier også at de så langt har kontroll på kostnadene for etappe 1. De ble grundig gjennomgått to ganger i fjor, senest i desember. Prislappen her er på om lag 17 milliarder.

– Det er usikre tider vi er i, men sluttsummen ligger fortsatt under den kostnadsrammen som er gitt, sier Hedalen.

Første salve Høviktunnelen på strekningen Lysaker - Ramstadsletta, E18 Vestkorridoren.

FØRSTE SALVE: Sprengningen av Høviktunnelen startet mandag denne uka. Første etappe mellom Lysaker og Ramstadsletta ligger enn så lenge innenfor budsjett.

Foto: Dagrunn Husum, Statens vegvesen

– Enklere og bedre

Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) kaller nyheten «udramatisk».

Lisbeth Hammer Krog

UDRAMATISK: Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog

Foto: Fabian Skalleberg Nilsen / NRK

– Et halv til ett års utsettelse gjør at vi kan gå mer om bord i planene sammen med Statens vegvesen og få til enklere og også bedre løsninger, sier hun.

Krog sier at tunnelen forbi Sandvika ligger fast, men at det er om å gjøre å ikke lage et så omfattende lokalveisystem at det blir en ny barriere.

Krav om skroting

Nå kommer kravene om å skrinlegge motorveibyggingen videre vestover. Først ute er ikke overraskende MDG, som kjempet med nebb og klør mot etappe 1.

Sirin Stav pressekonferanse om Fornebubanen

VIL STOPPE VEIEN: Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Det er meningsløst å fortsette å kaste penger etter et prosjekt som det ikke er enighet om lokalt, og som bare vil øke utslippene og trafikken, sier Oslos miljø- og samferdsesbyråd Sirin Stav (MDG).

Vi er inne i en dyrtid og det er knapphet overalt. Det eneste fornuftige er å skrote utbyggingen av E18 nå, og at staten heller prioriterer kollektivprosjekter i de store byene.

– Unner du ikke folk i Bærum å få trafikken i tunnel under Sandvika?

Motorveitunneler som bidrar til økt veikapasitet og dermed trafikk har aldri vært en god idé, sier Stav.

Hun mener at de bokstavelig talt legger lokk på problemene ett sted, og flytter dem og forstørrer dem et annet sted.

Sandvika sjøfront, mulighetsstudie fra Norconsult

DRØMMEN BRISTER? Fra mulighetsstudien Sandvika Sjøfront.

Illustrasjon: Norconsult

– Gavepakke

På Stortinget ber også SV og Rødt regjeringen sette foten ned.

– Her har regjeringen fått en gavepakke, sier finanspolitisk talsperson Mona Fagerås i SV.

– De kan spare penger og sørge for at folk velger kollektivt i stedet for å bygge gigantiske motorveipriosjekter, sier hun.

Rødts Geir Jørgensen sier at Trygve Slagsvold Vedum og Jonas Gahr Støre bør gripe mulighetene med begge hender.

– E18-utbyggingen vil sluke milliarder fra staten som kunne gått til kollektivtrafikk, rassikring og vanlige veier over hele landet, sier Jørgensen.

Samferdselsdepartementet vil ikke si om prosjektet bør skrinlegges.

Men de kan heller ikke si om veien blir bygd.

– Dette er ikke et prosjekt som er vedtatt bygget ut. Det er heller ikke prioritert i inneværende Nasjonal Transportplan, sier statssekretær Tom Kalsås (Ap).

Om E18 blir prioritert i neste transportplan, som handler om årene fra 2025 til 2036, får vi først svar på våren 2024.

Kalsås sier at det de nærmeste årene vil være mindre rom for å sette i gang store veiprosjekter enn det som ble lagt til grunn i dagens plan.

Vil ha det samme som Oslo

Bærums-ordføreren avviser MDG, SV og Rødts krav om skroting på det sterkeste.

Vi skal ha et miljøprosjekt under bakken for å skape gode bomiljøer, en god by, i Sandvika, sier Lisbeth Hammer Krog. Og legger til med et stikk til MDG i Oslo:

– Slik Oslo har fått i byen sin.