Hopp til innhold

Bompenger skal finansiere mest

Staten bidrar noe, men for det meste skal veiutbyggingen i Østfold betales med bompenger.

bomstasjon

Illustrasjonsfoto

Foto: Sundsdal, Svein / Svein Sundsdal/NRK

ALT OM: Statsbudsjettet 2009 (Østfold)

Statsbudsjettet fra Stortinget 10:00

Les også: 370 millioner til E18

For å gjøre ferdig E6-utbyggingen gjennom Østfold, er det satt av 175 millioner kroner i Statsbudsjettet for 2009.

Men av dette skal 95 millioner komme inn i form av bompenger.

Gjør ferdig E6

ILL fylkesvei

Det trengs 500 millioner kroner til vedlikehold av riksveiene. Det er ikke i nærheten av hva som bevilges over statsbudsjettet.

Foto: Guillermo Farias / NRK

- Prosjektet omfatter sluttarbeidet med utvidelse av eksisterende E6 fra to- og trefelts vei til firefelts vei på en 34 kilometer lang strekning i kommunene Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Råde.

Midler til støyskjerming, rasteplasser og legging av slitelag kommer til å gjenstå til neste års budsjett.

I perioden fra oktober 2006 til juli 2008 er det åpnet flere delstrekninger. Resten av prosjektet åpnes for trafikk i november 2008.

Midlene i 2009 vil i hovedsak gå til sluttoppgjør, mens støyskjerming, bygging av rasteplass og legging av slitelag vil gjenstå til 2010.

Bompenger til Kråkerøyforbindelsen

Staten har lagt opp til at også den nye Kråkerøyforbindelsen i Fredrikstad skal finansieres delvis via bompenger.

Det er satt av 78 millioner kroner til investeringer på riksveier utenom stamveinettet.

I tillegg regnes det med at 296 millioner kroner skal komme som form av bompenger.

Dette er penger som skal komme inn over flere år på sterkningen, og som bomselskapet foreløpig spytter inn i form av lån.

- Innenfor denne rammen prioriteres videreføring av prosjektet riksvei 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Anleggsarbeidene startet i september 2008. I alt er det lagt til grunn 288 millioner kroner til dette prosjektet. Av dette beløpet er 265 millioner kroner bompenger, står det i forslaget til Statsbudsjett.

Pengene fra staten skal også brukes til å gjøre ferdig arbeidene med riksvei 108 Hvalertunnelen.

I tillegg prioriteres tiltak for kollektivtrafikken og bygging av gang- og sykkelveier.

Veisjefen: Bedring for bussene

Distriktsveisjef Lars Erik Hauer sier fordelingen av veipenger er som de hadde forventet.

- Vi har jobbet med en planleggingsramme på 80 millioner kroner til øvrige riksveier, og ser ut til å få 78, sier han til NRK.

Veisjefen sier at pengene kommer til å gå til blant annet å betale for arbeidet som er gjort med Hvalertunnelen, og til miljøtiltak som støyskjerming og sykkelstier.

- Av disse pengene er det satt av midler for å bedre framkommerligheten for kollektivtrafikken.

- I hovedsak gjelder dette i nedre Glomma-regionen. Et av de større tiltakene er at vi bygger nye holdeplasser ved Borg Amfi, noe som kommer til å gjøre en stor bedring for Glomma-ringen som da slipper å kjøre nedom kjøpesenteret.

Etterslep på 500 millioner

Riksveinettet i Østfold trenger en omfattende jobb for å bli satt i stand.

Veisjefen anslår at de har et etterslep på 500 millioner kroner for å reparere asfalt, bygge drenering og andre lignende tiltak.

- Det er helt klart mye å ta igjen, ja, sier han til NRK.

Det er ikke satt av penger i nærheten av denne størrelsesordenen, men Hauer håper at statsbudsjettet kan bidra til at etterslepet ikke blir større.

- Det som gleder meg er at det er ti prosent økning til veiformål i statsbudsjettet, og det er også 10 prosent økning til drift og vedlikehold. Da ser jeg for meg at vi er bedre rustet til å hindre videre etterslep, sier han til NRK.