Hopp til innhold

– Trygghet for døende og pårørende

Norske kommuner ser til England for å sikre en bedre omsorgstjeneste for døende pasienter og deres pårørende.

Anne Herwander Kvarsnes

Prosjektleder for LCP i Østfold, Anne Herwander Kvarsnes, mener tiltaksplanen ivaretar pasient og pårørende på en bedre måte.

Foto: Hermund Lybeck Kjernli / NRK

Systemet heter Liverpool Care Pathway (LCP), og består av et avkrysningsskjema med oversikt over nødvendige tiltak som skal gi pasienter en verdig avslutning på livet.

– Det er en tiltaksplan – et verktøy som vi bruker for å dokumentere livets siste fase – for å ivareta den døende pasienten på en best mulig måte, sier prosjektleder for LCP i Østfold, Anne Herwander Kvarsnes.

– Inkluderer de pårørende

Liverpool Care Pathway (LCP)

Et utsnitt av tiltaksplanen Liverpool Care Pathway (LCP).

Foto: Grethe Skorpen Iversen

Ved å dokumentere de siste levedøgnene til pasienten i skjemaet skal man sikre at alle som arbeider med lindrende behandling, såkalt palliasjon, følger de samme prosedyrene.

– Det er viktig for at det skal bli en likhet, sånn at alle observerer det samme. At alle ser på alle punkter som er viktig for den døende. Den har også en del oppfølgingsspørsmål i selve planen som gjør at pårørende blir inkludert og ivaretatt i mye større grad enn om vi bare hadde dokumentert i fritekst, sier Kvarsnes.

LCP-planen brukes nå i 15 av landets 19 fylker, i større eller mindre grad.

– I alt utgjør det 86 kommuner. Registreringene varierer fra bruk i ett enkelt til alle sykehjem i en kommune og til Vestfold hvor alle kommuner har vært involvert i prosjekt, opplyser nettverkskoordinator for LCP nasjonalt, Grethe Skorpen Iversen.

Positive tilbakemeldinger

I Østfold har sju kommuner adoptert tiltaksplanen. Disse er Askim, Eidsberg, Halden, Hvaler, Fredrikstad og Sarpsborg.

– Det er i alle fall fire andre kommuner som er interessert, og som jeg er i tett dialog med. Disse vil mest sannsynlig starte opp til høsten, sier Anne Herwander Kvarsnes.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra de pårørende har vært positive etter at LCP ble tatt i bruk.

– Det er klart, de kan jo ikke sammenlikne med noe de ikke har opplevd tidligere. Men de opplever at vi er trygge, og at vi vet hva vi skal gjøre. Det er et system som gjør at de føler at den som er deres kjære, som skal dø, har det så bra den kan ha det i livets siste fase.

– Kvalitetssikring

Trine Bjerkeli Nilsen

Kreftsykepleier i Hvaler kommune, Trine Bjerkeli Nilsen.

Foto: Hermund Lybeck Kjernli / NRK

Kreftsykepleier Trine Bjerkeli Nilsen har de siste to årene ledet et prosjekt for å heve kompetansen på lindrende behandling, i Hvaler kommune.

Blant tiltakene som har blitt gjennomført i Hvaler er opprettelsen av en egen sengepost for døende pasienter. Denne uken ble det også åpnet et eget pårørenderom.

– Det å være i en slik situasjon at man er pårørende til en som er alvorlig syk er jo veldig tungt i seg selv. Det er kriser i livet, og det å føle at man blir godt ivaretatt på de ulike måtene som det er behov for er selvfølgelig kjempeessensielt, sier Nilsen.

Kommunen er den foreløpig siste i Østfold til å ta i bruk LCP, og Nilsen tror systemet vil hjelpe både ansatte, pasienter og pårørende.

– Jeg tror nok pasientene som har vært innenfor denne kategorien har fått et godt tilbud tidligere også, men det vil i alle fall gjøre at vi er flere som kan gjøre en god jobb sammen, og kvalitetssikre at de får den hjelpen de trenger, sier hun.

Kreftpasienter

Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær Kreftforeningen

Ole Alexander Opdalshei, assisterende generalsekretær i Kreftforeningen.

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen / Kreftforeningen

En stor andel av pasientene som trenger lindrende behandling er kreftrammede som er inne i siste fase av sykdommen.

– Vi vet at det er et stort behov. Vi vet også at det er behov for mer kunnskap og kompetanse innenfor det palliative området, sånn at man får satt tilbudet i et bedre system, sier assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, Ole Alexander Opdalshei.

– Det er viktig og fint at man får et tilbud som er så nært hjemmet som mulig. Vi vet at folk gjerne ønsker å tilbringe den siste tiden i nærheten av familie og venner.