Det ble slått full katastrofealarm da containerskipet Godafoss gikk på grunn i Hvaler-skjærgården 17. februar i fjor.
Ingen personer ble skadet i ulykken, men grunnstøtingen førte blant annet til akutt oljeforurensning i Oslofjorden.
Statens Havarikommisjon har gransket ulykken i lengre tid og offentliggjør nå sine foreløpige funn.
Ifølge f-b.no fremheves feillasting av skipet og dårlig kommunikasjon mellom losen og bemanningen på broen som hovedårsaker til ulykken.
Utdrag fra den foreløpige rapporten:
I tillegg kritiseres en praksis hvor losen går fra borde for tidlig og før skipene er ute i trygt farvann.
– Undersøkelsen har avdekket at et flertall av losene av og til gikk fra borde tidligere enn losbordingspunktet ved Vidgrunnen. Dette svekket en viktig barriere mot uønskede hendelser i lospliktig område. Prosedyren som ble ansett for å være gjeldende på ulykkestidspunktet kunne forstås slik at dette var en akseptabel praksis, skriver Statens Havarikommisjon.
LES OGSÅ: