Hopp til innhold

– Eldre bilførere bør testes oftere

Legeforeningen og Statens Vegvesen går inn for hyppigere kjøretester av eldre bilførere.

Eldre bilførere bør testes oftere

Sensor Linda Botten i Statens Vegvesen og Lars Erik Lindberg (83) foran kjøretesten.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Ulykkesstatistikken viser at eldre bilførere er overrepresentert i alvorlige bilulykker i forhold til kjørelengde. Samtidig øker antall eldre og personer med demens.

– Hvert år vil det komme 10 000 nye personer med demens her i landet, sier Linda Botten, som er inspektør og sensor for eldre bilførere som skal gjennom en kjøreprøve på anmodning fra fastlegen.

Av et anslag på 70 000 med demens i Norge i dag, tror man at 20 000 fortsatt har førerkort.

(Artikkelen fortsetter under TV-reportasjen)

Video FORERKORT-3-230910_OS.mp4

Lavere terskel

Jørn Gilberg er tillitsvalgt for fastlegene i Østfold. Han ser at det et stort rom for skjønn når leger skal avgjøre om en pasient er kjøredyktig. Legeattesten som må utfylles i dag er ikke god nok, sier han.

– Vi har et skjema med noen punkter som må krysses av i forhold til syn, hørsel og andre forhold. Vi har ingen obligatoriske praktiske tester som kan vise om pasienten har koordineringsevne og oversikten i behold, sier Gilberg.

Selv bruker han en klokketest, som går ut på at pasienten må tegne en klokkeskive, sette inn alle timestallene, og deretter plassere urvisere i forhold til et angitt klokkeslett.

– Der har jeg fått mye forskjellig på papiret. I stedet for klokka ett, to, tre og så videre, skriver noen 10, 20, 30... og de har ikke oversikt over viserne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jørn Gilberg er fastlege

Jørn Gilberg er tillitsvalgt for fastlegene i Østfold. Han ønsker seg bedre verktøy for å teste orienteringen til eldre pasienter med førerkort.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Vanlige problemer

Situasjoner som kan skape problemer for eldre i trafikken, er der hvor det krever oversikt og helhetsforståelse, sier Linda Botten i Statens Vegvesen.

– Det kan gå på plassering i veibanen, hvilken kurs de har, orientering i trafikken, holde seg på riktig side av midtrabatter og parkere i luker. Når det gjelder fart kan det være at noen eldre enten kjører alt for fort eller alt for sakte. Også rundkjøringer krever kapasitet som utfordrer en person med svekkelser. Kjente situasjoner er også at man snur i en tunnel, kjørere i feil retning på E6, sier hun.

Botten har spesialkompetanse på å vurdere eldres kjøreferdigheter, og har tre-fire bilister inne til testing hver uke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lars Erik Lindberg

– Jeg er jo blitt eldre, og er kanskje ikke så rask som før. Jeg tror likevel at det skal gå bra, sier Lars Erik Lindberg før prøven.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Kjørt i 64 år

Lars Erik Lindberg (83) fra Fredrikstad har fått time for en praktisk kjøreprøve. På Hafslund trafikkstasjon i Sarpsborg møter han Linda Botten, som skal kjøre en lengre tur med han i løpet av en time.

– Vi kjører på veier han kjenner, og på steder han ikke er så kjent. Vi skal i bytrafikk, på motorvei, gjennom lyskryss og rundkjøringer, og parkere ved et kjøpesenter. Til syvende og sist skal jeg vurdere om dette er trygt nok, sier hun.

Lindberg tok førerkort i 1946, da trafikken var langt mindre komplisert enn i dag. Han har, etter eget utsagn, kjørt uten uhell i alle disse årene. Nå er det fastlegen hans som mener at han bør ta en praktisk kjøreprøve.

– Jeg er jo blitt eldre, og er kanskje ikke så rask som før. Jeg tror likevel at det skal gå bra, sier han før han setter seg i bilen sammen med Linda.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dødsulykke E39

Et ektepar i 80-åra omkom i en trafikkulykke på E39 i 2009. Føreren overholdt ikke vikeplikten og kolliderte med en trailer.

Foto: NRK

Rundkjøring

Kjøringen går greit gjennom sentrum av Sarpsborg. Han er litt sent gjennom et lyskryss som skifter til rødt, men kommer greit ut på E6 ved Sannesundsbrua.

Etter en parkering ved Østfoldhallen, møter Lars Erik en rundkjøring med mye trafikk på Rolvsøyveien.

Her går det ikke helt etter oppskriften. Trafikken fra venstre kommer brått på, og det blir en bråbrems for å unngå en lastebil på vei gjennom rundkjøringen.

Etter kjøringen er gir Linda Botten en klar tilbakemelding på kjøringen. Hun er ikke fornøyd med de kritiske punktene. Rapporten fra kjøringen sender hun til fastlegen, som avgjør om Lindberg skal meldes inn til Fylkeslegen for vurdering av førerkortet.

– Jeg kan ikke røpe hva jeg konkluderer med, men situasjonene taler jo for seg, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Torun Janbu

President i Legeforeningen, Torun Janbu, ønsker seg lavere terskel for praktisk testing av eldres kjøreegenskaper.

Foto: Tomas Berger / NRK

Støtter hyppige tester

President for Den norske legeforening, Torun Janbu, er klar på at legene bare kan vurdere den medisinske tilstanden, og ikke kjøreferdighetene til en eldre person.

– Det vi trenger er lettere tilgang til praktiske kjøretester. Vi vil ikke ha tilbake at alle eldre må gjennom en ny kjøreprøve, men i dag hviler det et for stort ansvar på legens vurdering.

Sensor Linda Botten i Statens Vegvesen mener det kunne være en fordel at uavhengige leger vurderer en pasients helsetilstand i forhold til førerkort. Det er kjent gjennom nyere undersøkelser at dette er noe fastlegene finner vanskelig, ikke minst fordi de har kjent pasientene lenge, og at de plutselig blir en "som skal ta fra dem lappen".

Dette er Torun Janbu i legeforeningen uenig i.

– Fastlegen er den som kjenner pasienten best, og kan se en kommende demens. Men, fastlegen må gis mulighet til enklere å støtte seg til en praktisk kjøreprøve, sier hun.