Hopp til innhold

Populære NRK-stemmer

Pål Plassen (bildet) og de andre NRK-stemmene fikk over 90 000 flere lyttere i fjor. Oppslutningen for både P1, P2 og P3 økte.

Pål Plassen

Godt radioår: Både Pål Plassen i Norgesglasset og de andre programlederne både i P1, P2 og P3 fikk flere lyttere i fjor.

Foto: Nadia Frantsen / NRK

Samlet sett lyttet 2,1 millioner eller 52 prosent av alle over 12 år på et radiotilbud fra NRK i fjor.

- Årstallene for 2010 er meget hyggelig lesning for NRK, Godt radioår for NRK, konkluderer medieanalytiker Tor Eide i NRKs Analyseavdeling.

P1 stadig storebror
NRK P1 er stadig storebror i det norske radiolandskapet og økte sin lytterskare med nesten 60 000 lyttere til 1 792 000 lyttere i snitt en vanlig dag. P2 økte med 10 000 til 314 000 lyttere og P3 med nesten 40 000 lyttere til 439 000 lyttere i gjenomsnitt.

Blant de som lyttet til radio i Norge i fjor var trofastheten til NRK stor. Markedsandelen til hovedkanalene P1, P2 og P3 var hele 65,6 prosent. Det betyr at NRK alene har 2/3 av all radiolytting og at de kommersielle kanalene deler på den siste tredjedelen.

Lytter mer på radio
Selv om kampen om folks oppmerksomhet blir stadig større lytter folk stadig på radio. De lytter også mer. P1-lytteren hørte i snitt 124 minutter på kanalen i 2010, det er to minutter lengre enn i 09. P2-lytteren hørte ti minutter mer på P2 og i snitt 76 minutter, mens P3-lytteren lyttet fem minutter mer og i snitt 55 minutter i 2010.

Ser vi på de kommersielle kanalene mistet P4 42 000 lyttere i fjor. Legger vi til P5 økte de litt totalt sett i forhold til i 2009. Radio Norge er vinneren blant de kommersielle kanalene og fikk knappe 90 000 flere lyttere i fjor. Markedsandelen økte fra 9,1 til 9,8 prosent.

Over tre millioner
Totalt lyttet drøye tre millioner nordmenn på radio en vanlig dag i 2010. Det er nesten 50 000 flere radiolyttere enn i 2009. En gjennomsnittelig radiolytter hadde radioen sin påskrudd i to timer og 13 minutter i fjor. Det er tre minutter lengre enn året før.