Hopp til innhold
Info fra NRK

NRKs tilstedeværelse i sosiale medier endrer seg

NRK skal publisere mindre i sosiale medier fremover. Hvorfor?

Laurie MacGregor ser rett i kamera.

Laurie MacGregor er rådgiver i NRK. Her forklarer hun hvorfor NRK vil bruke mer tid og krefter på egne plattformer, og mindre på sosiale medier.

Foto: Martin Gundersen / NRK

NRK skal tilby godt innhold til alle i Norge. På områdene kultur, barn, livssyn, distrikt og ikke minst med det samiske innholdet skiller NRK seg ut og utgjør en forskjell i det norske mediemangfoldet. NRKs allmennkringkasteroppdrag er både bredt og unikt. Ingen andre enn NRK har som mål nå ut med alt NRK tilbyr.

For å lykkes med dette, altså vise fram bredden i alt vi gjør – ikke bare i dag, men også i fremtiden når dagens barn selv blir foreldre - må vi ha sterke, egne plattformer som nrk.no, NRK TV og NRK Radio. Det er kun på våre egne plattformer at vi kan ta det fulle ansvaret for hvordan innholdet presenteres, og kun her vi kan sikre at vi innfrir forventningene publikum har til oss.

Vi har høy bruk i dag, men noen deler av befolkningen bruker oss i mindre grad på våre egne plattformer. Sosiale medier er et verktøy for å nå ut til de delene av befolkningen som bruker oss minst. I løpet av de siste årene har NRK publisert ganske mye og ofte på plattformer som Facebook og Instagram og nådd mange som ikke bruker oss regelmessig på våre egne plattformer.

Økende bruk
I dag ser vi med glede at stadig flere av dem som vi tidligere kun nådde gjennom publisering i sosiale medier, nå bruker oss på våre egne plattformer. Når stadig flere bruker oss stadig oftere på nrk.no, NRK TV og NRK Radio, betyr dette at vi kan publisere litt mindre i sosiale medier og bruke mer tid og krefter på å gjøre innholdet og brukeropplevelsen på våre egne plattformer bedre.

Derfor stenger vi flere kontoer på Facebook, Instagram, Twitter og YouTube i 2022. Vi trekker oss ikke ut av disse plattformene, men vi skal ha færre kontoer og publisere sjeldnere. Vi er glade for at vi har muligheten til å gjøre oss litt mindre avhengig av plattformer som står imellom oss og publikum, og er stolte over den tilliten som publikum viser oss hver dag. Denne tar vi ikke for gitt. Vi skal jobbe enda hardere i ukene og månedene som kommer for å belønne denne tilliten med et enda bedre tilbud på nrk.no, i NRK TV og i NRK Radio.

Hvis du vil fortsette å følge oss i sosiale medier, følg oss i følgende kanaler:

  • Facebook: NRK, NRK Underholdning
  • Instagram: NRK Nyheter, P3
  • Snapchat: NRK Nyheter