Vil teppebombe deg med reklame

Facebook har gått fra å være en sosial nettverkstjeneste til å bli et attraktivt reklamemarked. Nå kommer det enda mer.

Facebook

Facebook lanserer intelligent markedsføring.

Foto: PAUL SAKUMA / AP

Kilde: NRK/REU

Med 50 millioner registrerte brukere har Facebook vokst til å bli blant de største sosiale nettverkstjenestene i verden.

Etter at nettstedet gikk fra å være et lukket møtested for amerikanske universitetsstudenter, har også farsotten slått an her til lands og nærmere en halv million nordmenn har i dag skaffet seg en Facebook-profil.

Og slikt kan man tjene penger på.

Intelligent reklame

Det har også gründeren bak nettstedet, Mark Zuckerberg, innsett.
Denne uka lanserte han et nytt intelligent annonsesystem for nettsamfunnet.

Annonsørene vil nå blant annet få sine egne sider på nettstedet, og målrettet reklame vil sprette opp for å prøve å lokke brukerne til å bruke penger.

Hvis en venn av deg opplyser på sin profil at han har kjøpt den nye filmen til Johnny Depp, vil du få opp en annonse fra Blockbuster med tilbud på denne filmen.

Frykter ikke brukerflukt

Om en venn av deg klikker på en av annonsene på siden, vil du få melding om hvilken annonsør han har besøkt.

- Det er mer organisk og naturlig å vise annonser basert på hva vennene dine driver med, sier Zuckerberg som ikke frykter at folk vil rømme fra Facebook når markedsføringsoffensiven starter:

- Det er en gratis tjeneste og den må være reklamefinansiert, parerer han.

Det nye reklamesystemet kommer bare kort tid etter at det ble kjent at Microsoft har investert 240 millioner dollar i nettstedet for å drive markedsføring.

  Microsoft inn i Facebook

Facebook har nå en markedsverdi på 15 milliarder dollar.